hej jag fick så bra hjälp för ett tag sedan så jag kunde få igång mitt lilla räkne script. Nu har jag följande problem, jag kan inte få ut slutsumman decimaltal. typ: 129,20. Min fråga är om det finns någon formatnumber() funktion att använda i mitt script för att få ut decimalerna, eller rättare sagt, visa talet med decimaltecken. mitt script är här nedan. Två saker kan ställa till problem så vitt jag ser: ok, tack för ditt svar. kan jag använda parsDouble() istället? jag har fått felmeddelanden när jag provat det tidigare. parseInt() måste tydligen användas annars får jag NaN i form fältet. hmm, så där massa eval ser inte snyggt ut.. hej, tack för ditt svar.formatnumber i javascript?
1: <SCRIPT language="JavaScript">
2: function summera(rad,tot){
3: eval("document.payform.summa"+rad+".value = parseInt(document.payform.antal"+rad+".value) * 4: parseInt(document.payform.apris"+rad+".value)")
5: document.payform.totcash.value=0;
6: document.payform.totcredit.value=0;
7: for (x=1;x<tot+1;x++) {
8: eval("document.payform.totcash.value=parseInt(document.payfo
9: rm.totcash.value)+parseInt(document.payform.summa"+x+".value)")
10: }
11: document.payform.totcredit.value=document.payform.totcash.value*1.02;
12: }
13: </SCRIPT>
det jag tycker är konstigt är att rad 8, där jag tilldelar min form ett värde blir tal utan decimaler och på rad 11, där jag får ut decimalerna automatiskt. har det med eval() att göra. finns det något enkelt sätt att sätta en typ av formatnumber() runt..?
mikeSv: formatnumber i javascript?
1. JavaScript känner inte igen kommatecken som decimalavskiljare. Det skall vara punkt. Detta kan en enkel replace råda bot på.
2. parseInt() läser bara ut heltalsdelen ur ett formulärfält.Sv:formatnumber i javascript?
Sv: formatnumber i javascript?
sen har du parseInt(...) + parseInt(...) det kan väl inte bli nåt annat än ett heltal?
<b>eventuellt</b> kan den här funka..
function summera(rad, tot) {
document.payform["summa"+rad].value = parseDouble(document.payform["antal"+rad].value) * parseDouble(document.payform["apris"+rad].value);
document.payform.totcash.value = 0;
document.payform.totcredit.value = 0;
for (x=1;x < tot+1;x++) {
document.payform.totcash.value += parseDouble(document.payform["summa"+x].value);
}
document.payform.totcredit.value = 1.02*parseDouble(document.totcash.value);
}
Sv:formatnumber i javascript?
jo jag har ersatt ditt script med det jag hade. den går igenom en refresh men sen när man väljer onselect den ger fel:
function summera(rad,tot) {
tecken 3?
jag fattar inte vad det skulle vara.