hej, Eventet window.onload fungerar naturligtvis även i Opera. Ifall du inte får det att fungera så har du använt det fel, eller också har du något annat fel i din kod. Opera verkar vara lite "annorlunda" när det gäller onload. Se http://www.quirksmode.org/js/events_compinfo.html Du menar väl: Oops. Du har förstås helt rätt. Så kan det gå. :-P Enligt de standarder som finns ska det vara <script type="text/javascript">. Fomen <script language="javascript"> är det som användes innan det fanns någon standard för hur script-taggen skulle skrivas, alltså innan HTML 4. Standarden HTML 3.2 specificerar bara att taggen finns, men inte vilka egenskaper den ska ha. sådär ja, tackar :)window.onLoad(); i opera
jag skapade för ett tag sedan en ny meny till en sida. pga sidans konstruktion måste jag använda metoden window.onLoad() för att skicka in en parameter till js-filen innan html-koden spottas ut på sidan.
jag tänker inte gå in på fler detaljer förutom att detta fungerar fint utom i opera. finns det något motsvarande objekt/metod eller lösning man kan använda?
/emilSv: window.onLoad(); i opera
Eventet körs dock inte innan html-koden visas på sidan, utan tvärtom efter att alla objekt har laddats på sidan.Sv:window.onLoad(); i opera
Den här fungerar
<code>
<html>
<script language="javascript">
function gurka() {
alert('gurka');
}
window.onload = gurka();
</script>
<body>
</body>
</html>
</code>
// MvH BjörneSv: window.onLoad(); i opera
<code><html>
<head>
<script type="text/javascript">
function gurka() {
alert('gurka');
}
window.onload = gurka;
</script>
</head>
<body>
</body>
</html></code>
Ifall du anropar funktionen gurka när du sätter onload så kommer naturligtvis funktionen att köras, men inte av eventet onload.Sv:window.onLoad(); i opera
Jag såg också att du ändrade <script language="javascript"> till <script type="text/javascript">, finns det någon fördel mellan den ena eller den andra? (eller att bara ha <script> t ex?)
// MvH BjörneSv: window.onLoad(); i opera
window.onload, missförstånd :p
problemet har övergått i ett annat men jag skapar en ny tråd för det.
/emil