Jag har ett fråge formulär. med ja och nej på varje fråga. Om minst en fråga har svaret nej ska summerings frågan ha en text tex "hej". Om alla frågor har alternativet ja så ska det stå tex "Hej då". Nu vet jag inte hur ditt formulär ser ut, så därför kan jag vara visa principen: <code> Det verkar som en bra lösning Björn. Men saken är den att jag har 20 frågor. Hur ska jag veta att alla 20 "Ja" är i fyllda. Allt ska ske allt eftersom som en agent arbetar med formuläret. Hej MarcusJavascript kontroll
Hur gör jag så att koden känner av vilken text som ska stå i summerings frågan?Sv: Javascript kontroll
<code>
Sätt texten till "Hej då"
För varje fält
Om fältets värde är 'nej'
Sätt texten till "hej"
Avsluta loopen
Slut på Om
Slut på För varje
</code>Sv: Javascript kontroll
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<script>
function fixText() {
if ( document.getElementById('txt1').value == 'yes' &&
document.getElementById('txt2').value == 'yes' &&
document.getElementById('txt3').value == 'yes' ) {
document.getElementById('myDiv').innerText = 'Hej då';
} else {
document.getElementById('myDiv').innerText = 'Hej';
}
}
</script>
<form>
<input id="txt1" onChange="fixText();" />
<input id="txt2" onChange="fixText();" />
<input id="txt3" onChange="fixText();" />
<div id="myDiv"></div>
</form>
</body>
</html>
</code>
// MvH BjörneSv:Javascript kontroll
Tex om jag vet att 20 frågor är "Ja" visa "Hejdå", Så fort agenten tex ändrar fråga 18 till "nej" så blir ju totalen av "ja" bara 19 och ska alltså visa texten "Hej".
Kan alltså bara visa "Hej då" först när hela formuläret är ifyllt eftersom alla "ja" måste vara i fyllda. Så fort fråga 1 blir "nej" visas texten "Hej"
Hoppas ni förstår vad jag menar.Sv: Javascript kontroll
Nej, jag förstår inte riktigt vad du menar.
Skulle du kunna skriva något i stil med:
"När man skriver in såhär i den rutan och den rutan så visas det där, fast det är det där som skall visas"
// MvH Björne