Hej! Räcker det inte med att läsa operator?` Hej! Du skulle kunna skapa ett input fält av typen hidden i formuläret. Har testat med det också, men det gick inte att ändra värdet på det heller. är det inte så att ifall du har Du kan inte ha querystring i action när du har method="get".Uppdatera action-fältet i ett formulär
Jag gör en miniräknare i java/jsp och har skapat ett HTML-formulär där displayen och alla knappar är definerade. När man trycker på en operation (+, - o.s.v.) ska min servlet anropas och en del information skickas.
Vad jag har gjort är att skapa en funktion som uppdaterar action-fältet i form, men under körningen skrivs mina tillägg över av QUERY_STRING.
Så här ser det ut:
<form name=calculatorForm method=Get action="http://localhost:8080/mainservlet" >
...
<input type=submit name="operator" value="+" onClick="setDoAction()" class="styleButton">
function setDoAction() {
window.document.calculatorForm.action += "doTestAction=test";
}
Hur kan jag lägga till doTestAction som en parameter i query_string?
Tack för hjälpen!Sv: Uppdatera action-fältet i ett formulär
Saknas det inte annars ett frågetecken?
<form name="calculatorForm" method="Get" action="http://localhost:8080/mainservlet" >
...
<input type=submit name="operator" value="+" onClick="setDoAction()" class="styleButton">
function setDoAction() {
window.document.calculatorForm.action += "?doTestAction=test";
}
Om du skall lägga till flera parameter får du kolla om det finns ett frågetecken. I så fall lägga ett & framför parametern.
Men jag frågar mig varför göra på detta sättet? Vad har dit javascript för syfte?
Sv:Uppdatera action-fältet i ett formulär
Webbservern skriver över mina tillägg. Jag har provat med att ha ? och &.
Jag får nog använda operator. Det följer garanterat med. :-)
Tack för hjälpen!
NazilaSv: Uppdatera action-fältet i ett formulär
Sv:Uppdatera action-fältet i ett formulär
Hade en
<input type="hidden" name="doAction" value="">
och i javascriptet skrev jag:
window.document.calculatorForm.doAction.value = actionValue;
där calculatorForm är namnet på formuläret och actionValue är den sträng som jag skickar med till den anropande funktionen.Sv: Uppdatera action-fältet i ett formulär
<input type="submit" name="doTestAction" value="test" class="styleButton">
så kan du skippa javascriptet helt, nu säger jag inte att du skall kalla plus för test, men borde ju ge nån vink i alla fall..
i annat fall så kan du härja med formuläret direkt och dynamiskt pilla in ett lämpligt hidden element, tror inte att du lyckas modifiera action "on the fly"
Sv: Uppdatera action-fältet i ett formulär
Ifall du lägger värdet i ett gömt fält så kommer den att läggas till i querystring när du postar formuläret.