Hejsan så länge sidorna kommer från samma domain är det inget problem, men det som jag förstår att du vill göra, så går inte med javascript pga. cross-site scripting begränsningar Aldrig hört talas om cross-site-begränsningar. Men kan mycket väl vara så. Det var precis det jag sökte men dessvärre verkar det ligga någonting i det där med Cross Site begränsningar. Kodsnutten funkar finfint så länge sidorna i båda ramarna ligger på samma domän men om jag t.ex vill läsa ett värde från min leftram och mainramen innehåller ett söksvar från eniro så får jag fel i script med förklaring "åtkomst nekad". Nej, det är lugnt på den fronten. Där fungerar det. Men hur skulle det ersätta js-kod? Neajea, tänkte försöka mig på att gå över till ASP.NET men började istället laborera istället med XMLHTTP och "xml.Open "GET", "webadress", False" i ASP. Verkar fungera till det jag vill men har stött på en del andra problem. Men som sagt, det är ett annat forum.Läsa innehåll i cell i annan frame getElementsByTagName / innerHTML
Jag undrar om någon har tips om hur man läser ett värde i en tabell cell från en annan ram än den tabellen ligger i.
Har en kodsnutt nu som läser cellvärdet i en tabell på samma sida (utan ramar).
function test(){
var tabell = document.getElementsByTagName("td"); //läser alla td-celler
alert(tabell.item(1).innerHTML); //visar en av dem i alert-ruta.
}
Men hur gör jag om jag vill lägga tabellen i en annan ram (eller en iframe) samtidigt som javascriptet ligger kvar på den ursprungliga sidan?
Ni får gärna ge förslag på alternativa lösningar, andra tekniker än javascript och DHTML etc - bara något som löser problemet. Det jag är ute efter är att ha en sida med två ramar (left och main). I leftramen ska det finnas en funktion som loopar igenom värden i en databas och gör sökningar som visas i mainfönstret. I mainfönstret visas alltså en sida som inte jag har gjort, vi kan säga för argumentations skull att jag vill loopa sökningar i eniro och hämta namnen som jag får som söksvar. Enda sidan som jag har kontroll över ligger ju i vänsterramen och av den anledningen måste jag göra läsningen därifrån.
//DavidSv: Läsa innehåll i cell i annan frame getElementsByTagName / innerHTML
Sv: Läsa innehåll i cell i annan frame getElementsByTagName / innerHTML
Annars gör man väl såhär iaf:
var tabell = top.frameName.document.getElementsByTagName("td");
där du då byter ut "frameName" till det namn du gett framen i ditt frameset.Sv: Läsa innehåll i cell i annan frame getElementsByTagName / innerHTML
Nu blir det här fel forum. Kanske ska flytta mig dit men hur ser det ut på .NET fronten och C#? Jag antar att det är en säkerhetsgrej som kanske återfinns där också.....(?)
//DavidSv:Läsa innehåll i cell i annan frame getElementsByTagName / innerHTML
Sv: Läsa innehåll i cell i annan frame getElementsByTagName / innerHTML
Tack för hjälpen!
//David