hejsan! Pröva att byta ut Alert() mot alert(). JavaScript är precis som Java känsligt för STORA/små bokstäver. tack för svaret! det funkar nu.. angående debuggning i Firefox: Javascript konsolen finns i verktygsmenyn, den visar t.ex. felmeddelanden och liknande. Det ska dessutom finnas någon debugger för javascript att installera om man vill vara avancerad (för firefox/mozilla iaf.) tack för alla svaren!tre korta frågor om javascript
jag har programmerat en del innan i java så steget är inte så långt till javascript.
Fastän det var ett tag sen så förstår jag inte varför följande kodsnutt inte fungerar... (med risk för att få skämmas livet ut... )
(detta ligger i <body>)
function hej(){
b = false;
if(b == true){
Alert('hejtrue');
}
else{
Alert('hejfalse');
}
}
när jag kör denna function så avbryts allting verkar det som... har läst att man kan ställa in i IE om script-felsökning eller nått... finns det i Firefox oxå? var?
tredje frågan.. =) spelar det nån roll om man har javascriptet i head eller body? varför isf?
tack på förhand
/AlexSv: tre korta frågor om javascript
Sv: tre korta frågor om javascript
någon som kan besvara mina andra frågor?
/AlexSv:tre korta frågor om javascript
Tools -> Javascript console
EDIT: eller venkman (extension http://www.mozilla.org/projects/venkman/) ifall du vill ta det hela ordentligt overkill..Sv:tre korta frågor om javascript
Det spelar ingen roll om du stoppar in js-kod i head eller body, men håll dig gärna till head då det i ditt fall inte är något innehåll som ska spottas ut rakt upp och ner
[edit]såg precis att jag var lite seg där :P [/edit]Sv: tre korta frågor om javascript
när jag får lite kött på benen ska jag också försöka hjälpa folk!
/Alex