Hej! Det du efterfrågar är en säkerhetsrisk. Tankeexempel: Du surfar runt på en sida. Du bestämer dig för att gå till en annan sida. Det går inte pga. ett javascript i onunload. Nja, säkerhetsrisk vet jag väl inte ... Om det fungerar som tänkt, så kan man ju avbryta och byta sida som tänkt. > Nja, säkerhetsrisk vet jag väl inte ... Om det fungerar som tänkt, så kan man ju avbryta och byta sida som tänkt.onUnLoad ...
Jag har ett litet problem ... Jag har ett formulär på en .asp-sida och jag vill att om användaren backar från sidan ska det komma upp en confirm-ruta om informationen i formuläret inte har skickats iväg. Jag har fastnat på den simpla grejen att Avbryt i confirm-rutan inte verkar fungera. Borde det inte vara så att om jag avbryter stannar jag kvar på sidan jag försöker lämna???
Jag har lagt in onUnLoad="confirm('text')" i BODY-taggen. Det borde ju räcka. Rutan kommer upp varje gång jag backar eller laddar om sidan, men som sagt jag kan inte avbryta utan kommer bort från sidan oavsett om jag trycker OK eller Avbryt.
Gör jag fel ändå, eller kan man inte göra det så enkelt för sig???
/JaneSv: onUnLoad ...
Om du gör något ie-specifikt finns följande: http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/events/onbeforeunload.asp
Den tillåter dig att visa valfri text + en text som ie lägger till av sig självt i en ruta när man försöker gå ifrån sidan. Trycker man ok så lämnar man, trycker man cancel så stannar man kvar.Sv:onUnLoad ...
Hur som helst har jag provat med onbeforeunload och det fungerar. Nackdelen med det är två saker, dels kan man själv inte styra hela innehållet i meddelanderutan som kommer upp och dels verkar det inte fungera i alla webbläsare, så jag vet inte hur man ska få till något bra. Tar gärna emot flera ideer för att lösa det här.
/JaneSv: onUnLoad ...
Jo, du måste ju inte visa en confirmruta, du kan ju bara ha en "return false;" och inget mer, det ger ingen ruta och det går inte att surfa.
> Hur som helst har jag provat med onbeforeunload och det fungerar. Nackdelen med det är två saker, dels kan man själv inte styra hela innehållet i meddelanderutan som kommer upp och dels verkar det inte fungera i alla webbläsare, så jag vet inte hur man ska få till något bra. Tar gärna emot flera ideer för att lösa det här.
Det är som sagt ett ie-påhitt. Anledningen till att du inte kan styra hela rutan är för att du inte ska kunna lägga in vilken konstig text som helst, t.ex. "trycker du avbryt så raderas din hårddisk", vilket omöjligör surfning för den användare som är lite för godtrogen...