Antagligen så finns mitt svar på min fråga redan här på Pellesoft, men jag vet inte vad jag skall leta Jag har kommit en liten bit på vägen Jag rek varmt Pelleplus som David har gjort Tack för svar, men som jag ser det, så är ju detta mera för ettmenysystem. Nu ska jag säga min åsikt som användare: FAQ är jättebra sålänge frågorna _inte_ är länkade. Möjligen att stora grupper finns på separata sidor, men aldrig att varje fråga/svar har en egen sida. Det är jättejobbigt att läsa sådant. Då slänger jag hellre iväg en fråga till supporten/någon annan person. Hej Oskar. Nja, det är samma sak, du måste klicka en massa i alla fall, och länkarna flyttas om på sidan vid varje nytt klick. Man kan använda Pelleplus till att visa eller dölja beroende vad man klickar. Jag har nu hittat lite, som gör att det känns som att jag är på rätt väg: Jag förstår nog inte vad du menar. Hej Niklas.Bygga en FAQ
efter.
Jag har tänkt att bygga mig en FAQ och skulle vilja ha ett utseende liknande denna:
<info>
+ fråga 1
+ fråga 2
- fråga 3
svar 3
</info>
När man sedan klicka på + tecknet så skall deexpanderas och visa svaret, och +-tecknet skall ändras
till ett - tecken.
Eftersom jag har tänkt mig att ha detta databasdrivet, så skall alltså all info skrivas ut med en gång.
Tacksam för hjälp.Sv: Bygga en FAQ
<code>
<script language="JavaScript">
function showHideContent(id, show)
{
var elem = document.getElementById(id);
if (elem)
{
if (show)
{
elem.style.display = 'block';
elem.style.visibility = 'visible';
}
else
{
elem.style.display = 'none';
elem.style.visibility = 'hidden';
}
}
}
</script>
<div id="someRegion">
Gömma och ta fram denna text
</div>
+
</code>
Vad som saknas är:
+ tecknet skall ändras till ett - tecken, när man klickar på den.
Variablen false skall ändras till true när - tecknet är framme.
Hur gör man?Sv: Bygga en FAQ
http://www.pellesoft.se/communicate/userprogram/program.aspx?tid=420Sv:Bygga en FAQ
Vad jag söker är ju ett enkelt sätt att visa/dölja ett lager, men jag vill bara ha en länk till varje "fråga".Sv: Bygga en FAQ
Sv:Bygga en FAQ
Nej det är inte tänkt att varje fråga skall ha sin egen sida, då har du missuppfattat mig.
Vad jag vill, är ju att man klicka på ett plustecken och ett dolt lager öppnas.
Det är inte heller tänkt att det skall bli några jättelånga svar, max två eller tre rader.Sv: Bygga en FAQ
Sv: Bygga en FAQ
Sv:Bygga en FAQ
<code>
<script type="text/javascript">
<!--
function openIt(faq) {
showIt = document.all(faq);
if (showIt.style.display == "none") {
showIt.style.display = "block"
} else {
showIt.style.display = "none"
}
}
// -->
</script>
Hur är en skala uppbyggd?
<div id="1list" style="display:none">
En skala är uppbygd med 2,5 + 3.5 dvs det är ett tonsteg imellan C,D och E, men bara 1/2
tonsteg mellan E till F osv.
</div>
<br>
<!-- -->
Vilka toner ingår i C-dur?
<div id="2list" style="display:none">
C,D,E,F,G,A,H,C
</div>
</code>
Detta är bara lite tester. Vad jag i första hand är ute efter nu, är om man trycker på den första länken,
sedan den andra, då är alla lager öppna.
<b>Går det inte på ett enkelt sätt att se till att endast ett lager är synligt?.</b>
Idiotförklaring, jag vet, men jag vet inte hur jag bäst skall förklara det.Sv: Bygga en FAQ
Men om du bara vill ha en div synlig i taget så loopar du igenom alla divar och gör dem osynliga, utom just den du vill ha. För övrigt kan du ta bort "Javascript=" i dina anrop. Det är helt onödigt, hjälper ingenting. och document.all är väl inte direkt standard heller?Sv:Bygga en FAQ
"Javascript=" har jag nu tagit bort
<b>document.all </b> det kan jag väll inte ta bort?
<b>Men om du bara vill ha en div synlig i taget så loopar du igenom alla divar och gör dem osynliga,
utom just den du vill ha</b>
Det är just det som är problemet, jag har den ju databasdriven (numera), så jag kan ju inte hårdkoda
någonting där.
Finns det inget kommando typ expand.all men som innebär att alla skall stängas?