Tjo! 1)Begränsa tidspann och vikt redan i formulärstadiet
Har en liten fundering på validering av formulär. Jag skulle vilja begränsa användarna från att registrera databasposter redan vid formuläret. Har slängt in såpass mycket validering att textboxarna inte får vara tomma, men jag har lite andra önskemål också...
Fråga 1: Jag skulle vilja att formuläret nekar postning om nyheten som man försöker lägga in är äldre än en månad.
Fråga 2: Jag två fält som jag vill koppla till varandra. Det ena är en rullist med Arter, det andra är ett textfält där man fyller i vikt. Jag vill att om man väljer en specifik art, så ska man heller inte kunna registrera under en viss vikt.
Fråga 3: Funderar även på hur man kopplar validering på rullister. Har idag ett blankt värde som selected, men javascriptet som jag kör på textboxarna tycks inte fungera på rullister. Kör principen enligt följande:
if (document.add.art.value=="") {
alert("Du måste fylla i en art.");
return false;
Är rätt grön på javascripts, så en förklaring till röriga kodrader uppskattas :)
//Christoffer
Sv: Begränsa tidspann och vikt redan i formulärstadiet
Det går ju med javascript men det kan man ju stänga av så en koll på serversidan är att rekommendera istället.
2)
Lite vägledning:
<script type="text/javascript">
function x(o) {
if(o.options[o.selectedIndex].value==1? varde=1:varde=2);
if(document.getElementById("z").value>varde) alert(o.options[o.selectedIndex].value);
}
</script>
</head>
<body>
<select id="x" onchange="x(this);" name="x">
<option value="">Inget</option>
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
</select>
<input type="Text" id="z">
</body>
3)