Hej.. Du måste nog vara mer specifik med vad du vill åstadkomma... :) Kolla upp lite om XMLDOM + javascript på nätet så kan du hittat en del.. Är inte så bra på javascript.. Jag vill bara att information från xml filen ska in i en array.. id => ID, name => NAME Om XML-filen ligger på webbservern (jag utgår ifrån det) skulle jag inte använda Javascript för att läsa in informationen. Javascript på klientsidan har inte tillgång till filen (om den ligger på webservern).Läsa ur information från XML
Jag har följande XML:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<teams>
<team>
<name>Lag A</name>
<id>1</id>
</team>
<team>
<name>Lag B</name>
<id>2</id>
</team>
</teams>
Nu vill jag med hjälp av ett Javascript läsa in denna information och använda den i ett annat javascipt..
Hur gör jag det?Sv: Läsa ur information från XML
Sv: Läsa ur information från XML
I alla fall så kan du ladda in själva XML-filen på detta sätt..
<code>
// Skapa objekt XMLDOM
var xmlDoc = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM");
// Ladda in xml-filen
function loadXML(xmlFile)
{
xmlDoc.async="false";
xmlDoc.onreadystatechange=verify;
xmlDoc.load(xmlFile);
xmlObj=xmlDoc.documentElement;
}
</code>Sv:Läsa ur information från XML
Den informationen jag läser från XML filen ska in i en array, med id och team.
Denna ska jag sedan loopa igenom och lista alla lag i en DHTML meny,Sv:Läsa ur information från XML
Det är allt=)Sv: Läsa ur information från XML
Jag skulle istället läsa in XML-noderna på serversidan och därefter generera den HTML-meny som ska renderas på klientsidan. Hur denna ska bete sig kan dock skötas med Javascript.
För att snabbt läsa igenom en XML-fil kan du använda XPathNodeIterator-klassen: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/System.Xml.XPath.XPathNodeIterator.aspx