Hej jag sitter och funderar på hur man skulle kunna göra så att när man väljer en sak ur en lista så får man i en annan lista upp de saker som hör ihop med det man valt i listan innan.AJAX CascadingDropDown Control Extender
Så då tänkte jag att man kunde göra detta med bara ASP, visst det går men blir ju att sidan laddar om.
Antingen så behöver jag hjälp med att få de jag gjort att funka eller så hur man löser det med AJAX.
Här är det jag gjort:
<code>
<form name="form1" id="form1">
<%
'----------------Kategorier-----------
set lista = objconn.execute("select * from kategorier order by sort")
response.write "<select name=""menu1"" onchange=""MM_jumpMenu('parent',this,0)"">"
response.write "<option>Välj Kategori</option>"
do until lista.eof
response.write "<option value=""?do=alla&id="&lista("id")&""">"&lista("namn")&"</option>"
lista.movenext
loop
response.write "</select>"
'----------------Underkategorier-----------
if request.querystring("do") = "alla" then
set lista2 = objconn.execute("select * from under_kategorier where cat="&clng(request.querystring("id"))&"")
if lista2.eof then
response.write "hej"
else
response.write "<select name=""menu2"">"
response.write "<option>Välj andel</option>"
do until lista2.eof
response.write "<option value="""">"&lista2("namn")&"</option>"
lista2.movenext
loop
response.write "</select>"
end if
end if
%>
</form>
</code>
I koden ovan så använder jag mig av "jump list" och då blir det så att när sidan laddas om och visar det den ska för den valda kategorin så blir det att den hoppar tillbaka till "Välj kategori" jag undrar om det går att lösa så att listan som kommer upp efter man har valt ur den första alltid är där.