Hej! Ingen som har någon åsikt? Min personliga åsikt är : DHTML Tree-menu, få menyer att minimeras vid val av annan meny
Håller på med en site där jag har testat lägga upp en DHTML meny som fungerar rätt bra.
Nu är det så att jag måste få en utfätt meny att minimera sig när man klickar på en annan.
Test-menyn ligger här: http://www.aphox.org/d2i/test.php
Är det en lätt sak att lägga till funktionen som "stänger" en meny när man klickar på en annan?
Menyn styrs av en *.js fil som ligger här: http://www.aphox.org/d2i/scripts/simpletreemenu.js
MvH PatrikSv: DHTML Tree-menu, få menyer att minimeras vid val av annan meny
Är inte ute efter en färdig lösning, bara en synpunkt om det är värt att börja grotta ner sig i det..
MvH PSv: DHTML Tree-menu, få menyer att minimeras vid val av annan meny
Om menyn är av typen "Trädstruktur" a la filhanteraren så skall du låta bli att minimera alternativ som användaren har fält ut. Låt användaren ha kontrollen.
Däremot om det är en "vanlig" meny som är placerad i toppen på sidan som fäller ner/ut alternativ så skall du definitivt dra tillbaka alla andra alternativ som användaren inte har valt.
Det svåra blir om du har meny till vänster som fungerar som navigering; Då beror det nog på hur resten av sidan fungerar. Det kan finnas en ide att kunna jämföra två eller flera underalternativ för att kunna söka var informationen kan finnas någonstans. Då är det bara jobbigt om alternativen döljs automatiskt.
Om navigeringen av sidan är relativt enkel och inte allt för många undersidor så kan man med automatik fälla ihop.
Man kan tänka sig så här; Om du t.ex. har en webshop där du har dina artiklar sorterade i kategorier där varje kategori är ett menyalternativ (som kanske också har underkategorier) så vill iallafall jag personligen inte att menyn fäller ihop sig om jag väljer någon annan kategori. Jag vill oftast växla mellan ett par alternativ för att komma fram till vad jag vill köpa och då vill jag inte hålla på klicka fram underkategorin varenda gång.
Men enklare navigering - javisst. Låt gå. Du kan jämföra med den trädnavigering som finns i forumet här, när du tittar på översikten. Längst upp till höger så har du de olika kategorierna. Här är det helt ok att det fälls ihop med automatik.
Det här är bara min personliga åsikt/tanke...