Undrar om någon kan förklara hur jag gör för att när jag valt ett alternativ från en listruta direkt uppdatera en annan frame(en On_Change function kanske). Hoppas att någon har ett enkelt exempel att visa mej. Inte så svårt. Jag vill bara påpeka att detta är nu torrkodat.. Tack ! Det fungerade fint. Kanske du vill hjälpa mej med en sak till ?! Tja.. Det var väldans vad "bråkig" sida du gör men visst, eftersom det är fredag. Tack ! Det var ju enkelt...men nu fungerar det. Denna framehållare låg i en annan så jag kunde inte använda wintow.top o.s.v. Listbox i html
Sv: Listbox i html
Du har en sida med två frames, delad i två så att du har en navbar till vänster. Denna frame heter "nav" och den andra heter "center". All kod för detta ska stå i nav, där det finns en dropdown ("goto").
<select id="goto" name="goto" onchange="navigate(this.value)">
<option value="start.htm">Startsida</option>
[...]
</select>
<script language=javascript>
function navigate(url)
{
window.top.frames["nav"].location.href = url
}
</script>
this.value skickar in värdet från dropdownen till funktionen. Det behöver ju inte vara just URLen men det hjälper.
Nånting sånt..
//Mikael
Längesen det blev javascript skrivet.Sv: Listbox i html
-När jag valt ett alternativ från listboxen laddas alltså en sida i framen 'center', denna sida innehåller ett flertal länkar varav jag vill ladda en av dessa i en tredje frame. Antar att det är enkelt men vet ej hur så jag vore tacksam om någon visste !Sv: Listbox i html
Nu vet jag inte exakt hur det hela ser ut. Ska denna "laddning till en tredje frame" ske på alla sidor som laddas upp eller bara på den första. Anöedningen är att om du bara ska göra det en gång så kan du låta scrpritet ligga på den sidan. Annars är det bättre att göra det dynamiskt och länka in scriptet.
I vilket fall som helst så:
I body_onload på den sida som laddas fram av det föregående scriptet så lägger du följande:
function laddaTredje()
{
window.top.frames("tredje").location.href = 'tredjesidan.htm';
}
Om du vill gör det mer dynamiskt måste du här skicka in någon form av indata men om det alltid är samma sida som ska laddas upp i tredje framen så räcker detta.... Hoppas jag.
//MikaelSv: Listbox i html
Ha en trevlig helg !
Anders.