Tjenare, Gällande SEO - när du bygger en site, gör siten helt klar utan javascriptberoenden. Man skall kunna hitta all information utan ajax då har du gjort en webbplats förbered för SEO. Ja, de får bli så... Bygger den standardiserad så får man koppla på resten sen... Kan ju va snyggt om den funkar för de som stängt av Javascript också :)Ajax - SEO och navigering
Håller på o bygger en ny sajt, och kikar lite på Ajax, då vi har endel större bildelement som jag helst skulle se att användaren slapp ladda om. Dels av estetiska skäl, men även för användarvänligheten.
Min sajt använder sig av ett divlager som uppdaterar information beroende på vilken knapp man trycker på. Så långt allt fungerande; dock är det ju dehär med sökmotoroptimering. Om man nu skulle låta Google crawla siten kommer den ju hitta en indexsite, och sen en dröse databaskopplade phper helt utan menyer och annan grafik. Inte riktigt vad jag vill ha med andra ord :)
Hur löser man detta på ett bra sätt?
Har läst att det är lite av ett träsk med ajax och seo, så frågan är om jag tar mig vatten över huvudet att försöka lära in allt i ett projekt med deadline?
Sedan kommer navigeringen. Antar att det hänger ihop lite med sökmotoroptimeringen (min site lägger inte på några taggar på index.php). Klickar man in på en länk så kan man ju inte längre stega bakåt i webbläsaren utan att ramla ur sajten.
Har sett guider på detta också, men som det ser ut nu är det ju inge bättre än en gammal flashnavigerad site. Sv: Ajax - SEO och navigering
Först efter det lägger du på javascript och ajaxlagret för att pimpa upp webbplatsen för användarna.Sv:Ajax - SEO och navigering