Hej! Hej, det finns en mängd sätt för att hantera detta på men just att skriva i en fil från webben är inte möjligt då det är en säkerhetsrisk. Däremot går det om excelfilen ligger på servern där du också surfar. Berätta gärna lite mer vad du vill uppnå så kanske någon kan hjälpa dig. Hej igen! Hej, lite samma svar som tidigare (om jag minns rätt) Hej igen! Ok, kan inte ramverket så jag chansade. Då chansar jag ännu mer. Ja kanske. Jag får kanske dyka lite djupare.Läsa/skriva till Excel med javascript eller jquery
Finns det någon som vet hur man kan läsa och skriva till enskilda celler i en befintlig excelfil med hjälp av javascript eller jquery?
Med vänliga hälsningar
Lars LantzSv: Läsa/skriva till Excel med javascript eller jquery
Hälsningar
PelleSv:Läsa/skriva till Excel med javascript eller jquery
Jag håller på och utvecklar ett webbaserat program som vi ska använda på jobbet.
Det är uppbyggt med node.js och mysql.
I programmet vill jag skriva till en cell i en excel-fil som ligger på servern.
Därefter gör excel sina beräkningar baserat på värdet jag skriver.
Resultatet av beräkningen ska programmet läsa i en annan cell.
Jag har provat att göra detta med php och det funkar alldeles utmärkt.
Med javascript har jag inte lyckats än. Jag har provat bl.a. exceljs men får det inte att funka.
Mitt problem med exceljs är att när programmet skriver till en cell så kommer värdet också in i cellen men excel gör ingen beräkning.
Det är precis som att det inte har kommit in något nytt värde trots att det har det.
Med vänliga hälsningar
Lars LantzSv: Läsa/skriva till Excel med javascript eller jquery
Du kommer inte åt att skriva i en fil från en webbläsare på en disk som du kanske har uppmappad eller på servern. Förut fanns något som hette ActiveX som kunde göra detta men det går inte att göra.
Att använda php är en helt annan sak för det är ett program som körs på en webbserver där programspråket också körs på en server och kan tillåtas att komma åt data eller filer på servern.
Det du skulle kunna göra är att skriva en liten php-sida där du skickar in ett värde i din url för filen som i sin tur skriver och utför det arbete som du tänkt dig. Då kan du med javascript kalla på den filen som gör jobbet.
Det kan tänkas finnas andra nya verktyg som klarar detta men då jag höll på var det omöjligt att göra med det javascript-bibliotek som du nämner. Dock går det ju att göra - excel för web klarar det ju men då finns säkert en mängd api som används för de anrop som webbsidan kallar på för att klara av detta på ett snyggt sätt.
Men, skam den som ger sig - allting går, bara man hittar rätt väg.
Kanske detta är något? https://github.com/faisalman/simple-excel-js
/PelleSv:Läsa/skriva till Excel med javascript eller jquery
node.js är en webbserver. exceljs körs på servern.
All hantering av excelfilen sker via servern.
/LarsSv: Läsa/skriva till Excel med javascript eller jquery
Det är inte så att det behövs någon avslutande
.commit()
.refresh()
.close()
.recalculate()
Eller liknande kommandon? :)Sv:Läsa/skriva till Excel med javascript eller jquery
/Lars