Använder mig av nedanstående rader i min tabell Du kan väl göra så att du sätter nån variabel till tex 1, och sen kollar du ifall den är 1 när net blir onmouseout. Har ett annat problem också, som dock ej har något med detta forum att göra: Om du inte skriver något alls, så kommer den i mitten vertikalt. Alltså skriv inte "valign=...." om du har två celler bredvid varandra och skriver något i båda. Sen gör du en massa entertryckningar i den vänstra. Förstår vad du menar, men det är inte riktigt det som är problemet. När jag kopierar din kod och tittar på den så hamnar dom i mitten...konstigt att det blir så hos dig.. Tyvärr fungerade inte ditt tips. Jag la till en rad i ditt stylesheet: Sitter också med IE. >...bibehålla den färg som den får vid onMouseOver, d.v.s. "#899CAB", när man klickat? Ja, jag ser skillnaden. Det där fungerade fint!! CSS-problem...
<td nowrap bgcolor="#708090" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav" height="20">Startsidan</a>
Hur gör jag för att cellen skall bibehålla den färg som den får vid onMouseOver, d.v.s. "#899CAB", när man klickat? Har provat med onClick, men inte fått det att fungera...Sv: CSS-problem...
Sv: CSS-problem...
Hur får jag texten att ligga vertikalt i mitten av cellen? Testat allt möjligt, t ex valign="middle", men det vill sig helt enkelt inte...Sv: CSS-problem...
Sen din fråga om att få färgen att stanna kvar efter man klickat på cellen är jag också väldigt intresserad av att få veta.
Ingen som vet?????
/JockeSv: CSS-problem...
Visst kommer texten i mitten i den högra???
Eller menar du att det bara är en rad i en cell? I så fall kan du ju t ex lägga cellpadding="3"(eller någon annan siffra) i table taggen, alltså:
<table width="xx" border="0" cellpadding="3">
Min tabell ser ut enligt följande:
<table width="760" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td nowrap bgcolor="#708090" onClick="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav" height="20"> Startsidan </td>
<td nowrap bgcolor="#708090" onClick="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav" height="20"> Nyheter </td>
<td nowrap bgcolor="#708090" onClick="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav" height="20"> Avdelingar </td>
<td nowrap bgcolor="#899CAB" onClick="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav" height="20"> Site map </td>
<td nowrap bgcolor="#708090" width="100%" height="20"> </td>
</tr>
</table>
Då det är en meny vill jag att texten skall ligga i mitten, det är detta jag inte får till.Sv: CSS-problem...
Om du provar att lägga så här i stylesheetet då:
vertical-align: middle;
eller direkt i td-taggen:
style="vertical-align:middle;"
funkar det då?Sv: CSS-problem...
Prova med mitt style nedan, så bör det se ut som på min burk.
<style type="text/css">
<!--
.LinkNav a { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; font-weight: bold; color: #CCCCCC; text-decoration: none}
.LinkNav a:hover { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; font-weight: bold; color: #CCCCCC; text-decoration: none}
-->
</style>Sv: CSS-problem...
<code>
<style type="text/css">
<!--
.LinkNav a { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; font-weight: bold; color: #CCCCCC; text-decoration: none}
.LinkNav a:hover { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; font-weight: bold; color: #CCCCCC; text-decoration: none}
.LinkNav {vertical-align: middle;}
-->
</style>
</code>
och det fungerar utmärkt hos mig. Jag kör IE, kan det vara att du kör Netscape?
Annars vet jag inte riktigt vad det kan vara, sorry.
Klistra in koden nedan. Ser du skillnaden på "Site map" och övriga?
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.LinkNav2 { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; font-weight: bold; color: #CCCCCC; text-decoration: none}
.LinkNav {vertical-align: middle;}
-->
</style>
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<tr>
<td nowrap bgcolor="#899CAB" onClick="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav"> Startsidan </td>
<td nowrap bgcolor="#708090" onClick="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav"> Nyheter </td>
<td nowrap bgcolor="#708090" onClick="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav"> Avdelingar </td>
<td nowrap bgcolor="#708090" onClick="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#899CAB';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" class="LinkNav2"> Site map </td>
<td nowrap bgcolor="#708090" width="100%"> </td>
</tr>
</table>
<tr bgcolor="#899CAB">
<td height="20"> </td>
</tr>
</table>
</body>
</html>Sv: CSS-problem...
Gör så här (ursäkta eventuella fel. det var ett tag sen jag höll på med javascript):
<script language=javascript>
var haveclicked;
function VidClick()
{
haveclicked=true;
}
function VidMouseOut()
{
if (haveclicked=false)
//ändra färg
}
</script>
Något sånt i alla fall.
/Niklas JanssonSv: CSS-problem...
Sen tog jag bort 2:an på LinkNav och la till vertical-align, så här blev hela stylesheetet:
<code>
<style type="text/css">
<!--
.LinkNav { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; font-weight: bold; color: #CCCCCC; text-decoration: none;vertical-align:middle;}
-->
</style>
</code>
Då hamnar alla rätt hos mig.....Sv: CSS-problem...
Dock behöver man inte vertical-align:middle; för att det skall se schysst ut.
Tackar och bockar!