Jag har en selectruta där jag hämtar en huvudkategori och när jag väljer ett alternativ vill jag att alla underkategorier som finns under den man väljer visas i närsta selectruta utan att sidan laddas om! Hej! Har du bara javascript eller sparar du allt i en databas och kör med asp? Det är jag ute efter! Jag kan (som jag sagt mången gång förut...) i princip ingenting om ASP, men det som folk alltid säger är att koden körs på servern.OnChange och select
Jag har så här nu:
<%Set RecSet = Conn.Execute("Select * From artiklar Where id=" & Request.QueryString("id"))%>
<tr>
<td width="165"><b>Huvudkategori: </b><br>
<select name="typ" style="width: 140">
<option value="">-- Välj --
<%Set UIDES = Conn.Execute("SELECT * From kategori Where id <> '' Order By namn")
Do Until UIDES.EOF%>
<option value="<%=UIDES("namn")%>" <%If RecSet("typ") = UIDES("id") Then Response.Write " SELECTED"%>><%=UIDES("namn")%><br>
<%UIDES.MoveNext
Loop%>
</select>
</td>
<td width="235"><b>Underkategori: </b><br>
<select name="kat" style="width: 140">
<option value="">-- Välj --
<%Set RS=Conn.Execute("Select * From kategori Where uid='" & RecSet("typ") & "' Order By namn")
Do Until RS.EOF%>
<option value="<%=RS("namn")%>" <%If RecSet("kat") = RS("namn") Then Response.Write " SELECTED"%>><%=RS("namn")%><br>
<%RS.MoveNext
Loop%>
</select>
</td>
</tr>
Hoppas nån kan hjälpa mig och att det går!Sv: OnChange och select
Exemplet på www.tomsvensson.com/marcus_test.asp kanske kan hjälpa dig komma fram till en lösning.
I det här fallet så laddar jag in länen med respektive orter i en JavaScriptarray, som jag sedan använder.
Lycka till!
Tom S.Sv: OnChange och select
Får man se hur koden ser ut om det är med asp?!?Sv: OnChange och select
I så fall bör du inte kunna göra något sådant utan att sidan uppdateras.
En möjlighet (?) skulle kanske vara att du laddar in grejerna till Javascriptet via ASP. Gör en array för första listan, en tvådimensionell array för andra osv.
/Niklas Jansson