jag har gjort en fin meny med Div, nu vill jag att den knapp sm jag trycker på ska bli bold, hur gör jag då? Borde du inte kuna läsa det med stylesheet? > <b>Borde du inte kuna läsa det med stylesheet?</b> Satt och lekte lite med Css o fick ihop detta Hej, Borde det inte bli a:visited {font-weight: bold;}? Visst, bara att byta ut den sista raden mot detta i css-filen > <b>Borde det inte bli a:visited {font-weight: bold;}? </b> Precis, onClick måste det vara. GÖÖTT, nu har jag löst det!!! > <b>GÖÖTT, nu har jag löst det!!!</b>Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
tackSv: Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
Sv: Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
Vad jag känner till så finns det bara :hover (onmouseover alltså), och inte onClick. För att få till någon onClick så är det nog JavaScript som gäller!Sv: Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
Kopiera o klistra html-koden nedan.
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Class</TITLE>
<link rel=stylesheet href="test.css" type="text/css">
<style type="text/css"
<!--
H1.ex { }
H1.ex:hover { }
-->
</style>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR=blue>
<center>
Markören på mej
</center>
</BODY>
</HTML>
<link rel=stylesheet href="test.css" type="text/css">
Css- filen kan redigeras efter smak.
H1 {FONT-SIZE: 36pt; COLOR: #483d8b; TEXT-ALIGN: center}
A.ex {text-align:center; color:WHITE; text-decoration:none; font-size: 20pt}
A.ex:hover {text-align: center; color:YELLOW; text-decoration:none; font-size: 40pt} Sv: Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
Fast jag tror nog inte han menar HOVER. Utan man har en meny och det alternativ man har klickat på skall visas i bold för att markera var man är i menyn. Bolden skall alltså var bold tills man klickar på något annat.
Så amtar jag att du menar, det skulle jag gärna också vilja hur man gör..??
/JockeSv: Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
Sv: Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
A:ex:hover {font-weight: bold}Sv: Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
Mnja! :-) Vad som händer då är att de länkar man någonsin har besökt blir i fetstil. Om vi läser vad frågeställingen var ...
>> <b>nu vill jag att den knapp sm jag trycker på ska bli bold</b>
... så känns det mer som om att .active ligger närmare till hands än .visited. Problemet med .active är att den i praktiken bara fungerar när man använder sig av frames och är generellt ingen bra lösning!
Nej, jag tror fortfarande på att ett JavaScript som använder onClick är den rätta vägen!Sv: Hur får jag texten att bli Fet, vid mustryckning ?
Jag började lite och kom en pytteliten bit på vägen:
<code>
function makeBold(obj)
{
obj.style.fontWeight = 'bold';
}
</code>
Sen i min meny så anropar jag den med:
<code>
<td onClick="makeBold(this);">Menyval 1</td>
</code>
Då blir den bold, men det löser ju hela probelmet. När man sen klickar på ett annat menyval, så ska ju det "gamla" menyvalet inte vara bold längre...
Så funktionen måste väl innehålla någon kod som "släcker" bold för alla menyval utom det jag klickade på. Typ en loop eller nå´t..
Problemet är att jag inte vet hur man loopar eller vad det är jag ska loopa....
Ingen som vet?!?!?!?!
Så här gjorde man, javscripts-funktionen först:
<code>
var objBoldCell;
function makeBold(obj)
{
makeNonBold();
objBoldCell = obj;
obj.style.fontWeight = 'bold';
}
function makeNonBold()
{
if (typeof(objBoldCell) == "object")
objBoldCell.style.fontWeight = 'normal';
}
</code>
Vad klick på ett menyval, sätter man först det förra menyvalet till 'normal', sen sätter man det man klickade på till 'bold'..
Sen anropar man funktionen makeBold() i varje tabellcell:
<code>
<tr>
<td onClick="makeBold(this);">Menyval 1</td>
</tr>
<tr>
<td onClick="makeBold(this);">Menyval 2</td>
</tr>
<tr>
<td onClick="makeBold(this);">Menyval 3</td>
</tr>
</code>
Här är det ju ganska enkelt att bygga ut om man vill "styla" det aktiva menyvalet mer, t ex ändra färg, bakgrundsfärg mm....
Vackert! :-)
Hoppas nu att det var lösningen som Robert letade efter!