FÖRUTSÄTTNINGAR: > <b>VAD VILL JAG UPPNÅ: Du kan alltid ta en kik på <b>RickardD</b>, håller med om det du säger, men ett litet sakfel dock. > <b>Om man klickar på en länk och har outlook installeras öppnas bara ett fönster för ett nytt mail, inte "hela" outlook.</b>Kontrollera om e-postklient existerar
Länken info@företag.domän ligger som en länk på sidan hem.htm.
E-mailformuläret mailform.htm ligger i samma mapp som hem.htm.
HÄNDELSE
Besökaren klickar på länken info@företag.domän.
VAD VILL JAG UPPNÅ:
Om besökaren har en e-mailklient installerad
---->Besökarens e-mailklient startar.
Om besökaren inte har en e-mailklient installerad
---->E-mailformuläret mailform.htm öppnas
FRÅGA:
Hur tar jag reda på om besökaren har en e-mailklient installerad?
Jag har ej tillgång till ASP och vill helst lösa allt via JavaScript.
Är detta möjligt, och i så fall hur gör jag?
Alternativa lösningar på problemet välkomnas.
Startar alltid e-postklienter om man har dem installerade, alltså även om man inte har installerat ett mail-konto?Sv: Kontrollera om e-postklient existerar
Om besökaren har en e-mailklient installerad
---->Besökarens e-mailklient startar.
Om besökaren inte har en e-mailklient installerad
---->E-mailformuläret mailform.htm öppnas</b>
Nej men snälla, så här kan du ju bara inte göra!!! Jag har sagt det många gånger, och jag säger det igen, försök inte som webbdesigner bestämma hur en användare ska använda eran webb, låt användaren själva få bestämma!
Ex ur verkliga livet:
Min sambo jobbade på företag A. Där hade hon en stationär dator och en laptop. Som mailsystem kördes MDaemon med Outlook som mailklient.
På den stationära datorn så var Outlook konfigurerat som POP3-klient till MDaemon. Det innebar att alla email som kom in till kontot tankades ner till Outlook. När laptopen skulle användas så var det en webbmail-lösning som skulle användas, för då låg mailen kvar på mailservern tills dess att användaren kom tillbaks till kontoret och öppnade Outlook och tankade ner mailen där. Men, det var samma installation av mjukvara som var gjord både på den stationära och på laptoppen, så Outlook var installerat på båda!
Om man hade implementerat din lösning och surfat till din site med hennes laptop, då hade hon haft Outlook installerat och följdaktligen hade du tvingat henna att öppna Outlook och därigenom ladda ner sina mail till den lokala klienten! Ett för henne otänkbart scenario!
Återigen (det verkar som om att det inte går att säga tillräkligt ofta), försök inte att hitta på några sådana lösningar som du försöker. Det gagnar överhuvudtaget ingen, utan ger dig bara dålig goodwill för de som inte har en konfigurerad klient så som du tänkt dig!
Ge istället användaren valet att klicka på en mail-länk om de vill använda sin egna mail-klient + ett alternativ till att kunna maila från ett webbsideformulär! Två val, och låt besökaren på din webbplats själv få välja!Sv: Kontrollera om e-postklient existerar
http://www.cfdev.com/email/verify/example.cfm
// ericSv: Kontrollera om e-postklient existerar
Om man klickar på en länk och har outlook installeras öppnas bara ett fönster för ett nytt mail, inte "hela" outlook.
Men som sagt, försök inte styra över användarna! :)Sv: Kontrollera om e-postklient existerar
Helt sant! Och i det scenariot jag målade upp, där man har Outlook installerat, men inte konfigurerat, så öppnas Outlook-konfigurationen istället för ett nytt mail om man klickar på en länk.
> <b>Men som sagt, försök inte styra över användarna! :)</b>
Skönt att jag inte är helt ensam! :-)