hej, jag undrar om en dropdownmeny och en iframe är kompatibla i IE 5.0? Hej, Det finns ingen som skrivit en fungerande select då? Och det där med ifram har jag i alla fall en idé på.... en dold iframe och sedan föra över till span/div med innerhtml? Blir dock krångligt det där sista...iframes och dropdown meny
den meny jag testat lägger sig bakom iframen. Ska jag skrota idén helt och hitta på något annat eller finns det en lösning?
/"we are all just food, that hasn't died" - QOTSASv: iframes och dropdown meny
IE 4, 5 och 6 har en bugg som gör att alla divar och andra positionerade objekt på sidan placeras bakom Select-boxar samt iframes, precis det problem som du beskriver. Till IE6 löste de problemet med iframes men problemet med Select-boxar kvarstår dock.
Det finns två lösningar på problemet.
1. Använda IFrames istället för divar för ditt positionerade innehåll. En IFrame placeras alltid över såväl Selectboxar som divar, där fungerar z-index. Detta kan dock vara lite krångligt att få rätt designmässigt men det går med lite meck.
2. Dölj alltid Selectboxar och divar när du visar dina lager. Hämta ut selectboxar och iframes via document.getElementsByTagName("select") som returnerar en array innehållandas alla select-boxar.
Jag brukar välja alternativ 2. Det är lättare och kräver inga specialscript för att fixa till iframes så de ser ut som divarna. Det är dessutom ganska snabbt implementerat.
Efter att ha kikat på din sida verkar det dock som att det kört i IE4, IE5, IE5.5 om du inte väljer alternativ 1 eller helt enkelt skippar iframen helt i de äldre versionerna. Problemet ligger i att allt innehåll visas i en iframe och den iframen kommer alltid hamna framför dina menyer i de tidigare explorer varianter.
M v h
/MartinSv: iframes och dropdown meny