Jag har en CSS på en sida som är beroende på vad för skärmstorlek besökaren har. Så här skrev du Jag menar så klart skärmstorlek, sorry för det andra vete tusan vad jag tänkte på > <b>Jag menar så klart skärmstorlek, sorry för det andra vete tusan vad jag tänkte på </b> AHHHHH nu måste jag skriva tydligare. Rickard skrev följande > <b>Jag kan inte hålla med där, eller är det nåt jag missat?</b> Bo, ruskigt korkat. Jag kommer till en sida där det står: http://hem.passagen.se/bosson/skog/1280.htm och att sidan inte går att ladda. Så vi med hög skärmupplösning får inte se din sida alls??Ställer in så CSS fungerar som det är tänk
Just nu så fungera det bara för den som har 1024x768 men jag vill ju att dom som har större ska kunna komma in och se som jag ahr tänkt mig.
Någon som har en färdig kod att kunna ge mig och beskriva lite hur jag sak göra så jag får allt att fungerar som det ska.
//CJSv: Ställer in så CSS fungerar som det är tänk
Jag har en CSS på en sida som är beroende på vad för skärmstorlek besökaren har.
Sedan skriver du om upplösning!
Detta är olika saker
Ska den vara anpassad för olika skärmstorlekar
eller för olika skärmupplösningar ?Sv: Ställer in så CSS fungerar som det är tänk
Sv: Ställer in så CSS fungerar som det är tänk
Jag vill (återigen) påpeka att skärmens storlek (antal tum alltså) och användarns upplösning är näst intill oväsentlig för webbdesignern att veta. Vad som kan behövas är att få reda på användarens (webbläsar-)fönsterstorlek.Sv: Ställer in så CSS fungerar som det är tänk
Jag vill att den som kör högre en 1024 på sin skärm ska kunna se som jag vill att man ska se för just nu så är den inställd på 1024 men kör man större så blir det heltknäppt.
Jag hoppas nu att ni nu förstår vad jag menar och jag ber om ursäkt om jag inte har skrivit tydligare.Sv: Ställer in så CSS fungerar som det är tänk
Jag vill (återigen) påpeka att skärmens storlek (antal tum alltså) och användarns upplösning är näst intill oväsentlig för webbdesignern att veta. Vad som kan behövas är att få reda på användarens (webbläsar-)fönsterstorlek.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag kan inte hålla med där, eller är det nåt jag missat?
Jag vill bara hänvisa till en av mina hemsidor där jag just har ett script som skickar användaren vidare till upplösning (1024x768) eller (800x600).
Du kan ju kolla denna länk.
http://hem.passagen.se/bosson/skog
Ändra sedan din upplösning, stäng sidan och öppna den igen med ny upplösning.
Då ser du i adressfältet att det står http://hem.passagen.se/bosson/skog/800.htm
eller
http://hem.passagen.se/bosson/skog/1024.htm
beroende på din inställning.
Denna sida skulle se helt galen ut för vissa utan detta script.
Detta betyder att jag gjort en indexsida varifrån själva scriptet skickar användaren vidare antingen till 800.htm eller 1024.htm
Har alltså gjort två versioner av samma sida, mer jobb men bättre resultat.
Men det var ju inte det du CJ önskade. Jag har dock för mig att det också ska gå att anpassa efter skärmstorlek. kommer jag på något så skriver jag igen.
Är det någon som är intresserad av java-scriptet, skriva då i så fall, så lägger jag ut det.
Det syns ju inte i koden eftersom man är vidareskickad från det.Sv: Ställer in så CSS fungerar som det är tänk
[Klipp på en bra förklaring]
Jag är helt på hur du menar, men jag håller inte med om att det är något bra! (min absoluta utgångspunkt är att man ska bygga webbsidor som överhuvudtaget inte bryr sig om fönstrets storlek, men det är en annan diskussion).
Ditt skript kollar vilklen upplösning som jag kör på min klient och skickar mig till en specifik sida. Vilka upplösningar har du då stöd för? 640x480, 800x600 och 1024x800 kan man ju anta. Har du även stöd för 1400x1050 (som jag körde på mitt förra jobb, eller 2048x1600 som jag kör på en CAD-station? Vad jag vill säga är att den som väljer din lösning för bygga ungefär 10-15 olika varianter av sidan för att klara olika upplösningar.
För det andra, min upplösning har i princip aldrig något att göra med storleken på mitt webbläsarfönster att göra! Eftersom att jag mest rör mig på PCs som har upplösningar 1280x1024, 1600x1200 och 2048x1600 så surfar jag i fönster och inte i fullskärm. Så det som eventuellt kan vara intressant för en webbutvecklare är hur brett/högt mitt webbläsarfönster är, inte vilken upplösning jag har! Det är alltså en väsentlig skillnad!Sv: Ställer in så CSS fungerar som det är tänk