Hej! Du får väl undvika att ändra de värden som är satta på servern. Det är nämligen VÄLDIGT enkelt att bara anropa den där uppdateringfilen utan parametrar/förstöra. Dessutom kommer det inte fungera om du inte har javascript... Hej!Problem med for-loop, SNÄLLA HJÄLP!!!
Jag har ett formulär där man ska ange om en vikarie kan arbeta en viss dag eller inte. Formuläret innehåller 31 kryssrutor som representerar dagarna i en månad (döpta till dag_1, dag_2, dag_3 osv). Samma formulär används till att ändra informationen i efterhand.
När formuläret laddas görs en koll i en databas om någon av rutorna ska vara ikryssade. Om det dessutom finns en bokning för vikarien den dagen ska kryssrutan vara både ikryssad och disablad så att man inte kan ta bort krysset.
Så långt är allt ok!
Problemet uppstår när formuläret skickas.
Om en kryssruta varit ikryssad, men krysset tagits bort ska den kopplade posten i databasen också tas bort. Problemet är att värdena för de kryssrutor som är disablade inte verkar skickas så posterna tas bort i databasen fast det finns en bokning.
Jag tänkte lösa detta genom att enabla alla kryssrutor innan jag skickar formuläret. För att slippa rada upp alla kryssrutor skulle jag vilja använda en for-loop eller liknande för att åstadkomma detta.
Mitt problem är som följer:
Hur gör jag för att använda en variabel i formulärfältsnamnet???
Så här vill jag att det ska bli:
for(Z=1;Z=31;Z++){
document.availability.dag_Z.disabled=0;
}
Snälla, snälla hjälp mig!!!!Sv: Problem med for-loop, SNÄLLA HJÄLP!!!
Sv: Problem med for-loop, SNÄLLA HJÄLP!!!
Kan inte hjälpa dig med ditt problem, men vill bara kommentera din FOR loop.
För att den ska fungera måste du lägga till ett "<" i det andra argumentet, alltså "Z<=31".
Då kommer iaf loopen att göra sitt.
/Håkan