Hej! Du ska använda dig av onchange för att få det att fungera. Tack! Testa det här..... Vill du ghosta textrutan ska du inte använda blur() Ahaaa... det funka om jag bara bytte ut blur() mot disabled=true resp. =false.Avmarkera textfält beroende av val i select-box
Kan inleda med att jag precis försöker att lära mig javascript, och kan alltså inte alltför mycket... ;)
Har tittat runt lite, men hittar ingen bra lösning för mitt problem.
Tanken med mitt formulär är att jag har en drop-down meny med olika val och två textfält till höger om denna.
Den andra text-rutan ska vara gråad (blur) när jag har valt något alternativ förutom ett visst i drop-down-menyn, då båda ska vara tillgängliga. Hur åstadkommer jag detta?
Har något liknande idag:
<select size="1" name="proc">
<option selected value="0" onselect="document.form.elements["proc_textbox_2"].blur()">--Select-- </option>
<option value="1" onselect="document.form.elements["proc_textbox_2"].blur()">Mindre än</option>
<option value="2" onselect="document.form.elements["proc_textbox_2"].blur()">Större än</option>
<option value="6" onselect="document.form.elements["proc_textbox_2"].blur()">Lika med</option>
<option value="3">Mellan</option>
</select>
När man väljer något av alla alternativ förutom "mellan" ska alltså ruta 2 vara gråad, och väljer man alternativ "mellan" ska båda rutorna vara tillgängliga...
Finns det överhuvudtaget en händelse som heter "onselect"? Chansar lite här.. ;)
Mvh ErikSv: Avmarkera....
<code>
<html>
<head>
<title>Tomas</title>
<script>
function chk(item){
if (item.options[item.selectedIndex].value==3){
alert('Du valde Mellan')
}
}
</script>
</head>
<body>
<select size="1" name="proc" onchange="chk(this)">
<option selected value="0">--Select-- </option>
<option value="1">Mindre än</option>
<option value="2">Större än</option>
<option value="6">Lika med</option>
<option value="3">Mellan</option>
</select>
</body>
</html>
</code>Sv: Avmarkera....
Misstänkte att det var nåt sånt...
Det skumma är att jag inte får min funktion att funka, vet inte om det är fel sökväg till objektet, men den är framtagen i interdev, så den ska nog stämma.
Funktionen ser alltså ut så här:
function blurbox(what)
{
alert(what);
if(what==3)
else
{
document.inv_report.proc_textbox_2.blur();
//document.forms['inv_report'].elements['proc_textbox_2'].blur(); - funkar inte heller
}
}
Rätt värden skickas in från select-satsen - det ser jag mha alert(what). Är what==3 ska inget göras, annars ska textboxen "proc_textbox_2" bli "disablad".
Så vad är fel tro?
Mvh ErikSv: Avmarkera....
<code>
<html>
<head>
<title>Tomas</title>
<script>
function blurbox(what){
alert(what.value)
if(what.value!=3){
what.disabled=true
}