Går det inte göra en Labels bakgrund transparent i Visual Studio.NET. Vet inte hur det är med transparensen hos lablar men du kan rita i Pictureboxen t.ex. genom att lyssna på pictureboxens Paint-event. om du kör vs.net så markerar du pictureboxen (så att propertiesen blir synliga) klickar på "blixten" så att du får upp Eventen och sen väljer du Paint metoden och väljer metoden ovan i dropdownen... alt kan du dubbelklicka för att skapa en ny metod med rätt signatur och lägga in Ok, funkar bra. e.Graphics.DrawString("Hallå eller",new System.Drawing.Font("verdana",12,FontStyle.Bold),Brushes.Black,10,10); Tack, nu funkar det. Om man vill göra en kontroll/komponents bakgrundsfärg transparent så kan man skapa en arving från den kontrollen och sedan i sin klass skriva följande i konstruktorn.Transparent.
Jag ska lägga texten över en bild.
I Vb6 sätter man ju bara BackStyle -0.
Finns det nåt sätt att skriva text utan att använda en Label.
I Vb6 kan man ju på en bild i en PictureBox använda Print.
/ACSv: Transparent.
Så här kan man göra :
<code>
private void pictureBox1_Paint(object sender, System.Windows.Forms.PaintEventArgs e)
{
e.Graphics.DrawString("Hallå eller",new Font("verdana",12),Brushes.Black,10,10);
}
</code>
/johanSv: Transparent.
<code>
e.Graphics.DrawString("Hallå eller",new Font("verdana",12),Brushes.Black,10,10);
</code>
i den.Sv: Transparent.
Men hur får jag Fetstil (Bold).
Min 'Hjälp' verkar inte stämma för den syntaxen som står där verkar inte VS.Net vilja ta emot.
Det kan ju vara så att din form har en property som heter Font och då verkar hjälptexterna balla ur lite. Testa med att skriva som ovan så kommer nog hjälptexterna upp...Sv: Transparent.
Enligt min hjälpfil skulle det vara 'FontStyleBold'.
'FontStyle.Bold' funkar bättre!
<code>SetStyle(ControlStyles.SupportsTransparentBackColor, true);</code>
Sedan är det bara att sätta backcolor till Color.Transparent
/Mikael