Hej >Jag har kollat lite på shellcmd exemplet i SDK:et för att lägga till entries i högerklicksmenyn i explorer. Nu till min fråga nån som vet hur jag kan lägga till en submeny till en av mina menyer, i exemplet så skapas ju menyerna bara längst upp men jag skulle vilja ha det som winzip... Funkade skitbra... >För att fixa till bilderna borde man inte kunna använda SetMenuItemBitmaps? Ok, utan ikoner fungerar rätt bra oxå... grymt nöjd med att bara fått detta att fungera. En liten undran bara, när man avregistrerar programmet genom:Shell extension shellcmd exempel
Jag har kollat lite på shellcmd exemplet i SDK:et för att lägga till entries i högerklicksmenyn i explorer. Nu till min fråga nån som vet hur jag kan lägga till en submeny till en av mina menyer, i exemplet så skapas ju menyerna bara längst upp men jag skulle vilja ha det som winzip...
Och om det är nån som vet hur man "huttar" dit en ikon oxå så blir jag väldigt glad.Sv: Shell extension shellcmd exempel
Du får använda en del meny API funktioner. Skapa undermenyn (CreateMenu), lägg till menyval i den (AppendMenu el. InsertMenuItem). Lägg sedan till denna undermeny till den som Explorer tillhandahåller i din QueryContextMenu implementation. Detta gör du genom att i MENUITEMINFO inkludera MIIM_SUBMENU i fMask och sätta hSubMenu till undermenyn du skapade, och sedan använda InsertMenuItem som de redan gör i exemplet.
>Och om det är nån som vet hur man "huttar" dit en ikon oxå så blir jag väldigt glad.
Om du vill få det snyggt får du nog göra "ownerdraw" menyval, d.v.s. i MENUITEMINFO sätta MFT_OWNERDRAW flaggan. Dessutom måste du då implemetera IContextMenu2 gränssnittet för att kunna hantera WM_MEASUREITEM och WM_DRAWITEM meddelanden. Sen kan du rita ikoner, text eller vad du vill.
MSSv: Shell extension shellcmd exempel
För att fixa till bilderna borde man inte kunna använda SetMenuItemBitmaps?Sv: Shell extension shellcmd exempel
Jo, om det duger för dina behov. SetMenuItemBitmaps använder något mindre bilder (13x13 har jag för mig) än vanliga små ikoner (16x16) så det kan vara svårt att hitta bra bilder att använda. Dessutom har bilderna en tendens att bli fula när de inverteras när menyvalet är markerat. Men visst funkar det...
MSSv: Shell extension shellcmd exempel
<code>
Assembly asm = Assembly.GetExecutingAssembly(); // Get the assembly in which I can be found
RegistrationServices reg = new RegistrationServices();
reg.UnregisterAssembly(asm);
</code>
så måste jag alltid logga ut eller starta om datorn innan nån släpper exe-filen? Vem är det som ligger och håller på min exe-fil? Det verkar som om det är Explorer.exe eftersom när man dödar den så kommer man åt den. Är det alltid så eller?
Lite jobbigt när man debuggar så måste man logga ut hela tiden, så fort man gjort en förändring.