Hej Det går. ok, inte mycket att gå på... Detta gicks igenom på en Code Machine i våras. japp, men det är ju det där som inte fungerar.... Nu bara tänker jag... Varför kan man aldrig läsa frågan ordentligt?Bestämma Culture
Kan man på nåt sätt "tvinga" en applikation att allt körs i en viss Culture. Mitt problem är att om jag t.ex. startar en tråd från ThreadPool så måste jag ju i metoden som körs sätta att CurrentThread ska vara EN-us. Eller kan jag på nåt sätt säga till ThreadPool att trådarna som skapas ska vara i en viss kultur.
Förtydligande:
Innan skapade jag en ny Thread. Då satte jag t=new Thread(blabla)
t.CurrentCulture=System.Globalization.CultureInfo.CreateSpecificCulture("en-US");
Nu vill jag använda ThreadPool istället. Min lösning hittils har varit att i de metoder som anropas sätta
Thread.CurrentThread.CurrentCulture=System.Globalization.CultureInfo.CreateSpecificCulture("EN-us");
Men detta skulle jag vilja undvika eftersom det garanterat kommer generera buggar i framtiden. Kan jag på något sätt bestämma vilken kultur som Trådarna som körs genom ThreadPool ska ha. Hela applikationen skall alltså köras i en av mig förbestämd kultur.Sv: Bestämma Culture
Kommer inte ihåg exakt syntax, men det finns två culture att tänka på, maskinens och programmets.
Båda går att ställa i koden. Finns i System någonstans.Sv: Bestämma Culture
Jag måste alltså kunna ställa alla nya trådar som skapas inte bara CurrentThread...Sv: Bestämma Culture
Powerpoint-presentationen hittar du via länken "Rika klienter" http://www.microsoft.com/sverige/msdn/events/codemachine2003.asp
Där finns också kod-exempel att hämta ner (tyvärr bara i vb).
Lite snabbt så gör du så här:
<code>Thread.CurrentThread.CurrentUICulture = new CultureInfo("en-us");
Thread.CurrentThread.CurrentCulture = new CultureInfo("en-us");</code>
CurrentUICulture är användarens standardspråk.
CurrentCulture är det som sätts i kontrollpanelen på region.
Ta en titt på powerpoint-presentationen, den säger en hel del.Sv: Bestämma Culture
det sätter bara kulturen i den exekverande tråden...
Plockar jag en från ThreadPool har den likförbannat fel kultur...Sv: Bestämma Culture
Kan man inte på den funktion eller klass som skapas av tråden sätta trådens kultur.
I och med att ett objekt skapas av en ny tråd så får borde objektets CurrentThread vara den nya tråden.
Eller är jag ute och cyklar?Sv: Bestämma Culture
Jag kan tyvärr itne hjälpa dig mer. Vi får hoppas att någon annan som vet läser tråden och kan hjälpa dig.