Hej! Hej, det finns ett DirectX forum här på pellesoft där du kan börja fråga lite mer om just detta. Jag tror att det finns en film på MSDN-TV för just att kanske komma igång lite. Gå till forumet och se vad som skrivits. Nja, problemet är inte att komma igång utan att få det att funka. Jag vill på något vis infoga DirectX SDK i .NET SDK om det nu går. Om du har installerat Direct 9.0B SDK't korrekt så borde du ha DirectX projekt som val när du skapar nytt projekt, där kan du få en del tips... Men, jag har inte Visual C#.NET. Jag har enbart .NET Framework SDK. Alltså finns det inga projektval. Aha, ber om ursäkt för det... Jadu, jag är lite osäker på det där med PATH. Efter lite klurande skrev jag path i cmd.exe vilket resulterade i ett gäng text med sökvägar. Så jag la till min sökväg till directX-basklasserna (som på¨min dator är C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Managed DirectX\v4.09.00.0900). Jag skrev då slutligen när jag försökte kompilera Förlåt det är jag som är otydlig....NET SDK och DirectX 9.0B SDK?
Jag har nyligen blivit nyfiken på DirectX-programmering med C#. Så jag gick in på MSDN och laddade ner båda SDK:erna. Hur gör jag nu för att använda funktionerna i DirectX SDK i mina C# program?Sv: .NET SDK och DirectX 9.0B SDK?
Lycka tillSv: .NET SDK och DirectX 9.0B SDK?
Sv: .NET SDK och DirectX 9.0B SDK?
Annars ska du lägga till en referens till de basklasser som du vill använda dig av, exempelvis om du vill använda Direct3D lägg till:
Microsoft.DirectX
Microsoft.Direct3D
Microsoft.Direct3DX (inte ett krav men innehåller några bra funktioner)
Basklasserna borde finnas i "Add references"/"Lägg till referenser" dialogfönstret!
MvhSv: .NET SDK och DirectX 9.0B SDK?
Sv: .NET SDK och DirectX 9.0B SDK?
Om du har installerat SDK:t med de vanliga inställningarna så borde basklasserna ligga i: C:\Windows\Microsoft.NET\v9.00.0900
Med andra ord du behöver lägga till namnrymderna som jag beskrev ovan i din kodfil:
<code>
using Microsoft.DirectX;
using Microsoft.DirectX.Direct3D;
using Microsoft.DirectX.Direct3DX;
</code>
och även lägga till referenser till de basklasser som du använder vid kompilering, lättast är att utöka din PATH variabel med den katalog som DirectX basklasser ligger i för att enklast kunna kompilera, sedan kompilerar du som vanligt och lägger till
<code>
/r:Microsoft.DirectX.dll /r:Microsoft.DirectX.Direct3D.dll /r:Microsoft.DirectX.Direct3DX.dll
</code>
Hör av dig igen annars...Sv: .NET SDK och DirectX 9.0B SDK?
<code>
csc /r:Microsoft.DirectX.dll /r:Microsoft.DirectX.Direct3D.dll /r:Microsoft.DirectX.Direct3DX.dll TheGame.cs
</code>
Men trots att jag gör detta säger csc att den inte hittar metafilerna Microsoft.DirectX.Direct3D.dll, Microsoft.DirectX.Direct3DX.dll eller Microsoft.DirectX.dll
Jag antog att path inte hade uppdaterats och startade om cmd.exe och då var path nollställd.
Vad skall jag göra?
PS. Jag försökte med att lägga till den fullständiga sökvägen till .dll-filerna och då fungerade programmet. Alltså är det bara PATH som strular. DS.Sv: .NET SDK och DirectX 9.0B SDK?
Högerklicka på "My Computer"/"Min Dator", välj fliken "Advanced"/"Avancerat" och då borde du hitta en knapp som heter "Environment Variables"/"Miljövariabler", i listan nederst hittar du Path och kan lägga till sökvägen till basklasserna, prova det!
Mvh