Hej Finns inget i .NET framework som heter FocusLost men jag antar att du menar LostFocus.. OM det inte fungerar verkar det som om du faktiskt inte sätter focus någon annan stans. Det finns dock en del andra event att kolla upp kring det hela. hmm, jo givetvis skall det vara LostFocus. Problemet är att varken Leave eller LostFocus verkar triggas om jag inte klickar i en annan kontroll, (som inte är en form). får man fråga var du har lagt listboxen , ligger den i samma kontroll som din "combo" , eller öppnas den i ett eget fönser?? hmmm, ja det kanske är så man får göra...ska testa...LostFocus?
Jag har skrivit en egen typ ComboBox med hjälp av en textruta, en knapp och en listbox. So far, s o good. Nu skulle jag vilja implementera så att den fungerar på samma sätt som en ComboBox i det avseendet att om man klickar ut listan i en combobox och sedan klickar på valfritt ställe (ej ny focus) i ett forumlär så stänger sig "dropdownen". Hur fasiken gör man det? Vilket event kommer, för det är inte en FocusLost iallafall...
Nån som vet? Sv: FocusLost?
Följande är från MSDN-lib eller hjälpen om man så vill:
The GotFocus and LostFocus events are low-level focus events that are tied to the WM_KILLFOCUS and WM_SETFOCUS Windows messages.
--><b>Typically, the GotFocus and LostFocus events are only used when updating UICues. The Enter and Leave events should be used for all controls except the Form class</b><---, which uses the Activated and Deactivate events.
Kanske det kan hjälpa??
//Mikael Sand
Mikael.InsertAt("Ånge")Sv: LostFocus?
Comboboxen triggas ju på om jag klickar nån annanstans... även utanför själva programmet...
Så de måste gå på nåt annat... men vad?Sv: LostFocus?
är den inte i ett eget fönser så kan du få väldigt roliga buggar , tex om din combo ligger nära botten på ett formulär så kommer din lista att kapas där formuläret slutar...
jag föreslår att du lägger listan i ett borderless fönser och gör det fönstret till topmost och sedan kollar när det fönstret får ett deactivate event och då stänger du det fönstret..
//RogerSv: LostFocus?
-----------
EDIT: jo, men visst. Det var ju så jag vill ha det...
Nu skall jag bara få till att fönstret öppnar sig på rätt ställe. Men nåt skall man ju göra på måndag...
Man tackar Roggan