En smått förvirrande titel kanske men, men. Du kan alltid kasta med dig din instans in i din creature class. Så här t.ex. (var väl ungefär det Johan menade) Aha, men går det inte att nå just den klass som jag skapade i huvudklassen? Eller måste jag göra ett nytt? Jag hade gjort nåt sånt här:Nå en instans av en klass i en klass från en tredje klass?
I min "huvudklass" (där main ligger) har jag skapat en instsans (rätt term?) av klassen World som läser in en kartfil till en vektor. Hur kan jag då göra för att nå den instansen som ligger i huvudklassen från min tredje klass creature utan att behöva skapa en ny instans av huvudklassen eller World?Sv: Nå en instans av en klass i en klass från en tredje klass?
Mvh JohanSv: Nå en instans av en klass i en klass från en tredje klass?
<code>
public class World
{
public World(){}
}
public class Creature
{
private World belongsTo;
public Creature(World belongsTo)
{
this.belongsTo=belongsTo;
}
}
</code>Sv: Nå en instans av en klass i en klass från en tredje klass?
Sv: Nå en instans av en klass i en klass från en tredje klass?
<code>
public class MainClass
{
public MainClass()
{
World tellus=new World();
Creature apa=new Creature("Apan Affe");
Creature kamel=new Creature("Kamelen Kalle");
tellus.AddCreature(apa);
tellus.AddCreature(kamel);
}
}
public class World
{
private ArrayList creatures=new ArrayList();
public World(){}
public void AddCreature(Creature creature)
{
creatures.Add(creature);
creature.BelongsTo=this;
}
}
public class Creature
{
private string name;
public string Name
{
get{return name;}
set{name=value;}
}
private World belongsTo;
public World BelongsTo
{
get{return belongsTo;}
set{belongsTo=value;}
}
public Creature(string name)
{
this.name=name;
}
}
</code>