Tjena Du kan lägga till flera, bara skapa dem med unika namn. Sedan väljer du bara att de skall vara embeded. Ja, men hur får jag in dem till kompilatorn. Jag snackar inte om att lägga till dem via VS.Net utan att själv göra det via kod genom att använda CodeDom grejerna... nu gissar jag men: Jag vet inte men frågan är ju hur man får ihop dem till en fil för om man kör: jag fattar det inte som att det är det han är ute efter. Jag fattar ingenting utav detta... kan man inte lägga till resx och resource filer med kod? Hjälper detta? nja.. inte riktigt. Nu är det kanske jag som är dum men fungerar det inte med det som står där: ja, men om jag har två resursfiler då?CompilerParameters och resources
Har försökt sätta mig in i hur resources fungerar lite, men har dykt på en grej som jag inte löser ut. Ponera att man vill skriva sitt eget IDE för C# och man har en massa resx filer till varje form man har. Hur lägger man till dem när man kompilerar?
Måste man först baka ihop alla resx filer i en och samma resource-fil, eller kan man lägga till flera när man kompilerar?
Jag fattar inte hur man får ihop det...Sv: CompilerParameters och resources
Mvh JohanSv: CompilerParameters och resources
Sv: CompilerParameters och resources
är det inte så att resx filerna kompileras separat till EN .res fil som sedan skickas till kompilatorn?
//RogerSv: CompilerParameters och resources
<code>
Assembly asm=Assembly.GetExecutingAssembly();
foreach(string str in asm.GetManifestResourceNames())
{
Console.WriteLine(str);
}
</code>
Så får man ju flera olika "filnamn" typ "test.Form1.resources" "test.Form2.resources"
Jag vet inte om man bara kan stapla dem efter varandra till kompilatorn
typ
/res "fil1" "fil2"
EDIT: ok, verkar som om man måste använda assembly linker... al.exe
men frågan är ju om man inte kan göra det med kod istället... nåja, får testaSv: CompilerParameters och resources
han har ett gäng .cs och .resx filer , så vill han kompilera detta UTANFÖR vs.net
tex i sin EGEN utv miljö.
//RogerSv: CompilerParameters och resources
Om inte, hur f-n använder man assembly linker för att länka in resourcefiler i en befintlig exe?
Har försökt hitta nåt på nätet men det verkar omöjligt att hitta nåt vettigt...
Kollade lite i SharpDevelop men det är ju litejobbigt när man inte vet var man skall leta...
Det jag vill göra är egentligen att skapa en "själv extraherande" exe fil. Dvs en winexe som skall ha ett litet gui och sedan ur sig själv kunna hämta andra filer. Jag har lyckats få in filerna i en resursfil men jag vill ju inte först köra programmet, lyfta in resurs filen i vs.net och kompilera om det... Vill ju sköta allt "on-the-fly"
tips?Sv: CompilerParameters och resources
http://www.csharphelp.com/archives2/archive321.htmlSv: CompilerParameters och resources
Ok, nu har jag så att jag genererar ett antal resource-filer utifrån resx filerna. Problemet är ju att i koden kan kallar kan man ju kalla på resourcemanagern genom att ange typen. Gissar att den då bara tar den resursfilen med samma namn som typen. Problemet är fortfarande hur jag får ihop så att MyType1.resources, MyType2.resources etc alla hamnar i min assembly... Om man använder assembly linker tar den då med så att den skiljer ut MyType.resources från MyType2.resources eller hur fungerar det?
Nu har jag alltså två filer:
MyType.resources
MyType2.resources
Hur får jag in dessa till min assembly MyApp.exe?
Helst vill jag kunna göra det när jag skapar MyApp.exe (mha CodeDom) men i värsta fall kan jag tänka mig att använda nåt annat verktyg.
Jag måste verkligen vara dum för jag fattar ingenting av några exempel på hur man gör om man har mer än en .resource fil?!?Sv: CompilerParameters och resources
You should link your resource into your application for it to be able to retrieve the resource. You could either "embed" it (mean put it inside the executable), with the /res compiler flag or link to it (and put the file in the same directory) with /res, so you have the 2 following choice:
csc /res:myResource.resources ...
csc /link:myResource.resources ...
in the latter case you could upate the resource later without recompiling the application, that's the advantage.Sv: CompilerParameters och resources
ska jag skriva
/res: myResource1.resources, myResource2.resources då?
eller ska jag slå ihop myResources1.resources och myResources2.resources till myResources3.resources som jag använder vid kompileringen
/res: myResources3.resources
och i såfall hur slår jag ihop myResources1 och myResources2?
Skiljer myResources3 ut myResources1 och myResources2? (så att när man tittar på myResources3.resources så finns det myResources1.resources och myResource2.resources)
Ok, nu har jag fått ihop det...
det skulle alltså tjatas om typ /res:myResources1.resources /res:myResources2.resources
jaja.. mycket väsen för ingenting. Inte ett enda exempel har jag hittat på att man skall tjata om /res -kommandot...