Någon som vet om man kan ändra datorns mac adress mha någon mjukvara? > <b>Någon som vet om man kan ändra datorns mac adress mha någon mjukvara?</b> ipconfig /all I princip kan man ändra MAC-adress för de flesta moderna nätverkskort. Dock är den inbyggda MAC-adressen UNIK - dvs varje nätverkskort i världen har en unik identitet. Så om man inte har väldigt speciella skäl bör man inte ändra. Jag har sett drivrutiner som tillåter att man ändrar men kommer inte ihåg vilket kort det rörde sig om. Det med lastdelning lätt kul. Den typen av lastdelning jag tänker på kräver stöd i båda ändarna. Ändring av MAC adressen
Finns det något litet smidigt program som presenterar datorns IP samt Mac adress?
Om jag sätter i 3 nätverkskort i datorn och sedan byter nätverkskabeln mellan dem har ja då 3 olika mac adresser beroend vilket nätverkskort jag kör min uppkoppling på?
Oavsett vilket nätverkskort jag använder sitter kabeln i samma switch hur påverkar den min mac adress? Har switchen en egen mac som den visar?
Vet att detta kanske inte var rätt forum för denna fråga men hittade ingen som passede och brukar få hjälp med C# relaterade frågor här så jag tänkte försöka.
MVH Henrik LSv: Ändring av MAC adressen
Det lätta svaret är nej. Fast egentligen är det lite mer komplicerat. Om du med "dator" menar en traditionell PC så kan man näst intill aldrig det. Om du med "dator" menar helt andra saker som vissa UNIX eller stordatorer eller inbyggda saker så finns det ibland möjlighet att ändra MAC-adressen.
> <b>Om jag sätter i 3 nätverkskort i datorn och sedan byter nätverkskabeln mellan dem har ja då 3 olika mac adresser beroend vilket nätverkskort jag kör min uppkoppling på?</b>
Om vi förutsätter att det är tre vanliga standard-NIC så blir svaret ja.
> <b>Oavsett vilket nätverkskort jag använder sitter kabeln i samma switch hur påverkar den min mac adress?</b>
Ingenting.
> <b>Har switchen en egen mac som den visar?</b>
Hubbar lär inte ha någon MAC-adress. Intelligenta switchar bör ha det. Lite osäker dock, jag är ju ingen LAN-kille utan en server-kille.Sv: Ändring av MAC adressen
i en commandpromt ger dig ip-adress och Mac-adress.
- MSv: Ändring av MAC adressen
Inte nog med att du har tre olika mac-adresser. Du lär ha tre olika IP-adresser om du inte har kort som stöder lastdelning.
/COSv: Ändring av MAC adressen
Kan man "delalasten på andra hållet". Alltså ha 2 Internetkopplingar och få dubbel hastighet då. Eller man kan bara delalasten inåt?
- MSv: Ändring av MAC adressen
/CO