om jag har fattat det rätt: En indexerare måste returnera samma datatyp som man deklarerar den som. men...om man inte vet vilken datatyp som den ska köras mot i förväg går det att skapa en generell indexerare lr måste jag skapa en för varje collection? (den generella indexeraren ska köras mot min generella collectionsclass) isf får den ju returnera ngt av typen System.Object. Fast det är ju inte speciellt snyggt.. Snyggt o snyggt, i C# 1.0 så finns det ju faktiskt inget annat val, vilket i princip gör det till snyggaste lösningen i dagsläget. C# 2.0 dröjer ju till början av nästa år eller i slutet av detta... De har inte riktigt faststält något datum än. En Beta 1 kommer ju ev i Maj, skall bli intressant. Prebetan ger ju en hel del, men det saknas många nyttiga saker. Jo, valet är att strunta i generella indexerare och explicit skapa din indexerare för varje klass och på det sättet undkomma onödiga type casts som är dyra. Finns det eller kommer det komma templates av den typ som finns i C++ till C#? "Jo, valet är att strunta i generella indexerare och explicit skapa din indexerare för varje klass och på det sättet undkomma onödiga type casts som är dyra." "Finns det eller kommer det komma templates av den typ som finns i C++ till C#?Generell indexerare
/mikeSv: Generell indexerare
Med C# 2.0 kommer Generics som hjälper dig med just den här problematikenSv: Generell indexerare
Mvh JohanSv: Generell indexerare
Sv: Generell indexerare
I så fall: är det det som är "Generics"?Sv: Generell indexerare
Good old copy/paste-inheritance är vad vi får leva med till generics kommer :-)Sv: Generell indexerare
I så fall: är det det som är "Generics"?"
Svar: JA