Jag ska skapa nytt id i en tabell. Jag använder inte auto_increment vilket innebär att jag måste räkna upp själv. Jag gjorde så här ExecuteScalar retunerar antalet rader som påverkades vid en insert/update... :) Utdrag från .NET-referens System.Data.Odbc.OdbcCommand.ExecuteScalar vet inte svaret på din fråga, men antingen kan du ju steppa dig igenom koden med hjälp av nån debugging och se vad den returnerar. Annars skulle jag chansat på att den returnerar DBNull... Oops, läste visst fel i min egna db-kod... :/ Som du sa, bland resultaten den hittar i databasen, det absolut första värdet (första kolumnen, första raden) Objektet som returneras är inte en Int32, >vet inte svaret på din fråga, men antingen kan du ju steppa dig igenom koden med ExecuteScalar
<code>
OdbcCommand cmd=conn.CreateCommand();
cmd.CommandText="Select Max(ID) From TABELL";
int nID=(int)cmd.ExecuteScalar();
nID++;
</code>
Men det fungerade inte (fick en InvalidCastException). Jag antog att det var för att det inte fanns några rader i tabellen. Men vad returnerar ExecuteScalar då för nåt. Tänkte det kanske var en null-referens men det var det inte heller. Jag gjorde så här
<code>
OdbcCommand cmd=conn.CreateCommand();
cmd.CommandText="Select Max(ID) From TABELL";
int nID;
object obj=cmd.ExecuteScalar();
if(obj==null)
nID=1;
else
nID=((int)obj)+1;
</code>
Men det fungerade inte heller. Jag fick InvalidCastException iallafall. Alltså kan inte obj varit null.
Någon som vet vad ExecuteScalar returnerar om det inte är några rader i tabellen?
/JörgenSv: ExecuteScalar
Sv: ExecuteScalar
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemdataodbcodbccommandclassexecutescalartopic.asp
"Use the ExecuteScalar method to retrieve a single value (for example, an aggregate value) from a data source. This requires less code than using the ExecuteReader method, and then performing the operations necessary to generate the single value from the data returned by an OdbcDataReader.
A typical ExecuteScalar query can be formatted as in the following C# example:
CommandText = "select count(*) from region";
Int32 count = (int32) ExecuteScalar();"
Någon som vet svar på min fråga?
/JörgenSv: ExecuteScalar
testa att kolla if(obj==null || obj==DBNull.Value)Sv: ExecuteScalar
Sv: ExecuteScalar
gör så här istället:
<code>
// If the object is empty, this is the value ID gets
int maxId = -1;
try {
object ret = cmd.ExecuteScalar();
if(ret!=null && ret!=DBNull.Value)
{
maxId = int.Parse(ret.ToString());
}
}
catch ( OleDbException ) {
// Indicate that something blew
maxId = -2;
}
</code>Sv: ExecuteScalar
>hjälp av nån debugging och se vad den returnerar. Annars skulle jag chansat på att
>den returnerar DBNull...
>testa att kolla if(obj==null || obj==DBNull.Value)
Min kod fungerar när jag använde DBNull. Tack ska du ha Johan.
Om ExecuteScalar returnerar en int eller inte vid det här tillfället vet jag inte, men det var inga problem att konvertera till int med en vanlig cast.
/Jörgen