Först, ber om ursäkt för att jag har postat en massa frågor här. Man kan tro att jag går direkt hit, när jag får problem. Så är inte fallet. Jag letar som f-n, såväll på internet som på Documentationen. det skall ju vara rätt så... men testa att sätta listView5.Focus() innan så att den verkligen har fokus. Tack men det gav upphov till ett annat retfult problem.listView5.Items problem
Nu är det dags igen
I den app jag bygger, så skall jag bl a uppdatera databasen. Jag väljer ut ifrån en listView, vad jag vill editera.
Att ta ut vilkett index jag klickade på är ju enkelt:
<code>
listView5.SelectedItems[0].Index
</code>
.. men när editeringen är klar, ville jag "stå kvar" på samma plats i listViewn(samma post skall vara markerad).
Jag har tidigare fått tips om
<code>
int rad = listView5.SelectedItems[0].Index;
//lite kod
listView5.Items[rad].Selected = true;
</code>
Jag får inga fel, men heller ingen markering.
Finns det någon annan, kanske bättre teknik för att fixa detta?Sv: listView5.Items problem
http://www.syncfusion.com/FAQ/WinForms/FAQ_c90c.asp#q797qSv: listView5.Items problem
Nu är då listViewn markerad.
När man markera(klicka) på listviewn, så drar jag igång...
<code>
private void listView5_SelectedIndexChanged(object sender, System.EventArgs e)
{
SUppdateraInfo();
}
</code>
... där fins en SQ, databaskopling som ger posterna till de olika textruterna bl a.
Jag avslutar min SQL med...
<code>
" WHERE s.ArrNo = '" + listView5.FocusedItem.SubItems[0].Text + "'";
</code>
...detta fungera bra, men när jag har uppdaterat så är påsten (kanske 15 i listViewn) markerad, men SQL hämtar posterna ifrån den första i listViewn.
Om jag klickar på den markerade raden i listViewn så kommer jag rätt, men jag tycker att jag borde göra det i alla fall.
Har du någon bra lösning?
Är det fel med..
<code>
listView5.FocusedItem.SubItems[0].Text
</code>
Det finns kanske bättre sätt?