I min app, så har jag 6 olika "grupper" som var för sig kan editeras, delitas eller lägga till nytt.Problem med "Class-fil"
För varje "grupp" så gör jag en koll om det motsvarande ID eller namnet(i vissa fall) finns.
Nu försöker jag att göra en class-fil, för att via en class kolla alla.(Det låter luddigt, men jag tror nog att ni kan förstå).
I Form1 så ansluter jag class-filen så här...
<code>
string sID = textBox25.Text;
string svar = SAW_Registrering.ClassTools.Nu_KollaKundNummer("ArrNo","t_songtitlar",sID);
</code>
... där sId är det specifika idnr på just den posten,"ArrNo" är fältets namn och songtitlar är tabellen.
I class-filen...
<code>
public static string Nu_KollaKundNummer(string tID,string tTabell,string sIdNummer)
{
string CONstring = "Data Source=SAWDATA; Initial Catalog=Melodi;Trusted_Connection=yes";
SqlConnection NyCon = new SqlConnection(CONstring);
string k = tID;
string sID = sIdNummer;
string r = "OK";
if(k=="")
{
r="Du måste ha ett korrekt ID.";
}
else
{
string SQL = "Select '" + tID + "' FROM '" + tTabell + "' WHERE '" + tID + "' ='" +sID + "'";
SqlDataAdapter da2 = new SqlDataAdapter(SQL,NyCon);
DataSet ds2 = new DataSet("kollaKundNummer");
NyCon.Open();
da2.Fill(ds2,"kollaKundNummer");
NyCon.Close();
r="japp";
int g = ds2.Tables["kollaKundNummer"].Rows.Count;
//if(g==1 & Sny==true)
if(g==1)
{
r="Du har angivet ett ID som redan finns.";
}
}
return r;
}
</code>
Jag trodde i min enfald, att detta skulle vara ett kanonbra sätt att kollapå, samt att jag kan minska koden avsevärt i Form1.
Jag får dock ett ERROR...
<code>
An unhandled exception of type 'System.Data.SqlClient.SqlException' occurred in system.data.dll
Additional information: Systemfel.
</code>
... och så pekar han på da2.Fill(ds2,"kollaKundNummer");
Skall det inte gå att göra så här, eller vad gör jag för fel???
[REDIGERAT]
Jag hittade felet.
<code>
string SQL = "Select " + tID + " FROM " + tTabell + " WHERE " + tID + " ='" +sID + "'";
</code>
Nu fungerar det tydligen...