Hej ! Först och främst måste du ha NET.Framework installerat, men det förutsätter jag att du redan hajat. Varför inte gör adet med Vs .Net? Om du inte har tillgång till Vs .Net har du en väldigt trevlig C# editor från Borland. Eller så kan man ju testa: http://www.icsharpcode.net/ icsharpcode är ok att editera i , dock har de ingen fungerande formuläreditor än.. Men, de hade ju en innan,,, inte för att den fungerade bra men det gick väl att göra lite grejer i den... har dock inte testat sen de gick över till 1.1 (får inte installera SDK på min win 98 burk :P) frågade om just detta för typ en vecka sedan och då sa dom att formeditorn inte fungerade.. nä, det har du ju rätt.... ;-) Hej Fredde ! Hej Tja, <b> Därför fungerar den formuläreditorn mycket bättre än VB.Net som är i princip obefintlig. </b> den är klar, de har precis släppt ver 0.99, ladda hem och testa, den största nyheten är just VB.Net formulär editor och Code Completion för VB.Net, tidigare har man främst stött C#, som även själv verktyget är utvecklat i. En fråga, vad menar du med formulär editor?C# kod utan att använda VS.NET
Finns det någon som har några enkla instruktioner på hur man kan skapa ett enkelt C# program med hjälp av t.ex textpad.
Tänkte bara testa om man kan göra någon enkel exe.- och dll.-fil som man sen kan köra med hjälp av DOS.
mvh
/RickardSv: C# kod utan att använda VS.NET
Vi kör det fantastiska Hej värden exemplet.
Öppna din editor och skriv :
<code>
using System;
class Demo {
public static void Main()
{
Console.WriteLine("Hej värden");
}
}
</code>
spara som Demo.cs
öppna sedan upp cmd.exe och gå till den mappen du sparat din fil i. Skriv
csc.exe /out:Demo.exe Demo.cs
Vips så har du Demo.EXE som du kan köra
Vill du helre ha en DLL: csc /target:library Demo.cs
en liten kort introduktion bara kolla mer på ex www.msdn.microsoft.com
//FreddeSv: C# kod utan att använda VS.NET
http://www.borland.com/products/downloads/download_csharpbuilder.html#
Mvh JohanSv: C# kod utan att använda VS.NET
Fungerade sådär för nåt år sen men de kanske har kommit en bit på vägen nu.Sv: C# kod utan att använda VS.NET
//RogerSv: C# kod utan att använda VS.NET
Sv: C# kod utan att använda VS.NET
de kanske skriverom den nu eller något... den finns inte i programmet nu iaf..
//RogerSv: C# kod utan att använda VS.NET
jag testade nog bara med SDK:et och när det inte gick så sket jag i det...
Nåja, har fått min nya burk idag så om en månad eller så kan man väl testa igen :-PSv: C# kod utan att använda VS.NET
När jag försöker att köra via DOS så får jag följande meddelande...
csc är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil
skriver en fil enligt nedan och döper den till Hello.cs
Försöker sen att köra den med kommandot csc Hello.cs
eller som du sa: csc.exe /out:Hello.exe Hello.cs
...men får samma felmeddelande som ovan
class Hello {
public static void Main() {
System.Console.WriteLine("Hello, World!");
}
}
Har du något förslag på vad det kan bero på?
Jag är ju nybörjare på detta.
mvh
/RickySv: C# kod utan att använda VS.NET
Leta rätt på vart csc.exe finns och lägg sökvägen i path..
dvs.
Högerklicka på min dator.
Klicka på Advanced.
Välj Enviroment Variables
Markera Path i den nedre listviewn och lägg till sökvägen till csc.exe
Hmm vet inte om det börja gälla direkt men tror det.. Om inte så får du starta om eller något annat.. sen skall det fungera.Sv: C# kod utan att använda VS.NET
Ville bara göra ett inlägg ang. SharpDevelop (icsharpcode.net). I de första versionerna har de jobbat hårt för att få C# miljön att funka, därför att de valde det som primärt språk för Sharpdevelop. Därför fungerar den formuläreditorn mycket bättre än VB.Net som är i princip obefintlig.
Jag upplever den buggig och opålitlig, när man går från Kod till Formulär läge tar den bort deklarerade variabler och grottar om koden en hel del. Känns mycket obehagligt när man inte kan lita på ett verktyg på det sättet, ungefär som tidiga Frontpage versioner som fuckade upp HTML koden varför Frontpage blev bannlyst bland erfarna webb byggare som verktyg.
Sharpdevelop har dock väldigt mycket som talar för det, gratis, enkelt, smidigt, snyggt, källkod finnes tillgänglig (Open Source), ska bli intressant att se den nya versionen som kommer i dagarna, ver 0.99. Då ska stödet för VB.Net har förbättrats en hel del har jag hört.
Vill man bara testa på .NET föreslår jag att man testar WebMatrix som är Microsofts gratis verktyg för Asp.Net, ok, man kan inte kompilera exe filer, men man kan testa på de nya språken och det nya klassbiblioteket .NET (Ado.Net). Och det är ju det som är det viktiga som jag ser det, eller?Sv: C# kod utan att använda VS.NET
vad har du för version?
jag hämtade sharpdevelop för en 2-3 veckor sedan och då fanns det ingen form editor för varken c# eller vb.net iaf.
mailade och frågade och då sa de att formuläreditorn är inte klar och inte implementerad i själva binärpaketet , men de har en alpha på g för vb.net...
//RogterSv: C# kod utan att använda VS.NET
Tom kompilerat och gjort i SharpDevelop, Sharpdevelop alltså. En dubbel vinkelvolt med andra ord (Galenskaparna's rättare sagt). ;o)
www.icsharpcode.netSv: C# kod utan att använda VS.NET
Visst är det väl RAD IDE du pratar om, alltså att grafiskt kunna lyfta in kontroller på ett grafiskt formulär? För det har Sharpdevelop haft länge, så länge jag testat det iallafall och det är säkert i 5-6 versioner till dagsdato.
Men det gäller alltså bara då man använt C# projekt tills nu.