Hej försöker att lära mig C#, och har lånat en bok med diverse ex. Det ser ut som du har ett attribut i ditt xml dokument som innehåller tecknet < Web logs texten sparas i en fil som också den är lika exemplet: Du har ett skrivfel, sista positionen i <Entry xmlns.../XMLSchema!> Testade med att kolla texten och fick ett felmedelande på 4 raden 33 pos. och det var ett "å"! Ändra ditt huvudelement till exempelvis:Testar ett exempel i C#
Har srivit av allt som i boken och även jämfört en utskrift från deras sk. facit.
Men jag får följande fel och förstår inte varför. Snälla Ni som kan !
Server Error in '/Weblog' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
'<', hexadecimal value 0x3C, is an invalid attribute character. Line 4, position 2.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Xml.XmlException: '<', hexadecimal value 0x3C, is an invalid attribute character. Line 4, position 2.
Source Error:
Line 78: // skapa ett serializer-objekt...
Line 79: XmlSerializer serializer = new XmlSerializer(typeof(Entry));
Line 80: Entry newEntry = (Entry)serializer.Deserialize(file);
Stack Trace:
[XmlException: '<', hexadecimal value 0x3C, is an invalid attribute character. Line 4, position 2.]
System.Xml.XmlScanner.ScanLiteral() +351
System.Xml.XmlTextReader.SetLiteralValues(XmlAttributeTokenInfo fld) +132
System.Xml.XmlTextReader.SetAttributeValues() +206
System.Xml.XmlTextReader.ParseElement() +138
System.Xml.XmlTextReader.Read() +94
System.Xml.XmlReader.MoveToContent() +75
Microsoft.Xml.Serialization.GeneratedAssembly.XmlSerializationReader1.Read4_Entry() +16
[InvalidOperationException: There is an error in XML document (2, 2).]
System.Xml.Serialization.XmlSerializer.Deserialize(XmlReader xmlReader, String encodingStyle)
System.Xml.Serialization.XmlSerializer.Deserialize(Stream stream)
Weblog.Global.LoadEntry(String filename) in c:\inetpub\wwwroot\weblog\global.asax.cs:80
Weblog.Global.LoadAllEntries() in c:\inetpub\wwwroot\weblog\global.asax.cs:108
Weblog._Default.Page_Load(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\weblog\default.aspx.cs:37
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e)
System.Web.UI.Control.LoadRecursive()
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain()
Sv: Testar ett exempel i C#
något sånt här:
<pelle exempel="här är det fel<" />
kör en html.encode på texten i attributet och då ska det gå braSv: Testar ett exempel i C#
<?xml version="1.0" ?>
<Entry xmlns:xsi="http::/www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xmlns:xsd="http::/www.w3.org/2001/XMLSchema!>
<Title>Hej!</Title>
<Details> Dessa detaljer finns påWeblog entry</Details>
</Entry>
Måste xmlns:xsi och xsd vara med, tar plats?Sv: Testar ett exempel i C#
Ska vara <Entry xmlns... /XMLSchema">
Alltså inte utropstecken!
MvhSv: Testar ett exempel i C#
Klarar det inte av svenska tecken? Eller hur gör man så att det klarar svenska tecken?
Jag hade tagit bort xsd och xsi taggen, och då klarar den inte av svenska tecken.
När jag tog bort utrpstecknet så fungerar det klockrent.
Tack på hjälpen, men känner på mig att jag kommer tebax, till dess
Hjärtans tack
GertSv: Testar ett exempel i C#
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>
Då funkar åäö
Mvh