Efter mycket letande och expermenterande så fick jag änteligen ihop en meny med iconer. Kanske inte den snyggaste, men den end som kunde få att fungera. Annars har jag haft en liknande kod i filarean sedan att tag tillbaka. ;) Tack Onkelberg, men det var ju i VB. SystemColors.ControlFärga meny
http://www.codeproject.com/cs/menu/menucontrolimage.asp
Nu undrar jag, finns det något enkelt sätt att få till en färgad "kant" i en manmenu?Sv: Färga meny
Programarkivet:Stoppa in bitmappar i menyer under .NET
När det gället kanterna så är det så att varje meny är ett fönster, och det fönstret skapas dynamiskt varje gång menyn visas.
Det där är ganska avancerat att få det att fungera, det krävs en massa roligt api till det... :/
hooking, subclassing samt att fånga messages är vad som skall göras.Sv: Färga meny
Nu har jag hittat någonting som var mycket roligar, tyvärr ingen kant men iconerna blir kanonbra.
www.c-sharpcorner.com/Code/2002/April/OwnerDrawMenusSK.asp
OBS
För att iconerna skall bli bra, fodras lite jobb i t ex photoshop, gör om BRA iconer till giff.(man måste först konvertera iconerna till bmp, därefter in i photoshop, genomskilnig bakgrund och spara som giff)
Jag har dock ett problem.
När man laborera med färger så ser det ju t ex ut så här:
<code>
new SolidBrush(Color.MintCream)
</code>
Jag är på jakt efter att få fram windows default färg, och det hittar jag inte där.
Kan man på något sätt (konvertera eller nåt) kunna skriva in #ECE9D8??
Tacksam för hjälp.Sv: Färga meny
det är den defaultfärgen du har i ditt windows just nu.
annars i gamla 9x så var det väll rgb 192,192,192 eller 0xC0C0C0 som var standard.
//Roger