Skulle behöva några länkar till några på artiklar som handlar om localization och resursfiler mm. Hm... Om du kör vs.net kan du ju ta och sätta Language på formen till ett språk, ändra alla texter på formen och sedan byta språk. Den skapar då automagiskt de resource-files som behövs och skapar olika satelite assemblies. Iofs. går inte det dära om du inte skapa allt vid design-time. Men om jag istället skulle vilja ha all localiseringsinformation i externa resource-filer i stället för satelite assemblies finns det något sätt att få vs.net att göra det automatiskt åt mig? Jag har typ fått det att fungera med external resource filer även om du måste ändra en rad i koden varje gång du har gjort i designern samt att du får compilera resource filerna själv med resgen. kort och gott: DET VILL DU INTE! Johan:Localization
Sv: Localization
Problemet med det här är dels att jag får lite extra att göra så om det finns något sätt att göra det automatiskt så får ni gärna säga till...
Ett annat problem är att du får en resource fil för varje localized form, finns det något sätt att få vs.net att använda en och samma resource fil för varje form (självklart olika filer för varje språk)? Visst jag kan göra det här själv men designern verkar flippa ut när jag använder mig av CreateFileBasedResourceManager eller finns det något bättre sätt att göra allt det här på?Sv: Localization
Gör inte misstaget att försöka hitta på en egen lösning som inte stämmer med den MS har tänkt sig! Du har garanterat FEL!!! Använd satelite assemblies, om du tycker att det verkar konstigt / dåligt / fel så är det du som inte förstår hur det ska användas.
Jag kanske verkar elak men jag är så trött på egna fria påhitt och lösningar som alltid är sämre och skiljer sig från standard!Sv: Localization
Här har du en länk till en sida som beskriver användandet av resursfiler.
<utl:http://www.dotnetjunkies.com/quickstart/howto/doc/createresources.aspx>
Kan tillägga att resurshanteringen i .Net 2.0 är mkt bättre och enklare att hantera.
Beta 1:an kommer att komma ut publikt i Juni i år. Vissa personer kommer att få en tidigare release inom 2-3 månader.
/Fredrik Normén NSQUARED2