Sitter och pillar med en Windows-applikation i C# där jag vill ha en liten statusbar. Du måste referera till formuläret genom en instansvariabel, inte klassnamnet om du vill komma åt objektet. Okej, finns det någon exempelkod på det? Jag vet inte hur jag säger åt min klass att ta emot en statusbar-instans och jag vet inte heller hur jag skapar en instans och skickar med den vid ett anrop.Uppdatera objekt från klass
Under min namespace har jag en public class Form1 vilket allting i princip ligger under. Även en liten publik klass GH som jag har skapat.
När jag anropar något under klassen GH så vill jag samtidigt uppdatera en panel i min statusbar (Form1.statusBar1.Panels[1].Text = "blalba") men detta fungerar inte.
Om jag skriver, under klassen GH, Form1. - så finns inte ens någon statusbar i listan (sitter med Visual Studio så jag får ju upp en fin lista med tillgängliga attribut). Om jag t.ex. istället lägger in en knapp i formen och sedan med hjälp av denna uppdaterar en panel i statusbar så fungerar det klockrent.
Tänkte att det hade något att göra med att statusbaren var satt som Private och ändrade då denna tillsammans med alla paneler till Public istället.
Det känns som att jag inte riktigt kommer åt statusbaren från min klass. Någon idé?
Felmeddelandet jag får tillbaka är: An object reference is required for the nonstatic field, method or property 'min_namespace.Form1.statusBar1'.Sv: Uppdatera objekt från klass
Via klassnamnet kommer du bara åt statiska medlemmar.
Så på ett eller annat sätt måste du kommunicera med det verkliga objektet, antingen genom att skicka in det till hjälpklassen, eller genom att kasta ett event från hjälpklassen.Sv: Uppdatera objekt från klass
Tack!,