Hej Jag har löst ett liknande problem med hjälp av händelsen "CurrentCellChanged". Hade glömt att denna fanns... ;-) Smidigast är i alla fall att hantera eventet ListChanged på aktuell dataviewProblem med datagrid
Jag har ett problem med datagrid, eller så har jag bara svårt att förstå hur det hänger ihop.
Jag har en datagriden som visar/hanterar orderrader som hör till en order och man kan uppdatera och ta bort orderrader.
Men hur gör jag för att lägga till orderrader på ett smidigt sätt så att den läser upp värden för den raden från databasen? Typexempel på hur jag vill att det skall fungera:
Användaren matar in artikelnummer i första cellen på en ny rad i datagriden, när han/hon lämnar den cellen valideras data som har matats in och startdata för orderraden hämtas upp(artikelnamn, priser mm) och visas för användaren som sedan kan editera dem.
Men hur gör jag för att fånga upp att en ny rad har skapats och hur får jag in data rill den nya raden i datagriden(eller rättare sagt datasetet, datview, datatable mm som ligger till grund för datagriden) ? I dagsläget kan man ju mata in rader i datagriden men ingen uppläsning av namn mm sker.Sv: Problem med datagrid
Jag har lagt till ett dolt fält i TableStyle för Ordernr. Dessutom har jag en variabel för att vet vilken rad jag var på. (När CurrentCellChanged utförs så är man redan på den nya cellen, vilken kan vara på en annan rad.) I CurrentCellChanged testar jag i fall Ordernr var tomt, i så fall lägger jag dit en rad själv mha NewRow och AddRow för tabellen som datagriden visar. I CurrentCellChanged testar jag också i fall cellen för artikelnr har något värde, och om så är fallet hämtar jag artikeldata för valt artikelnr.
Enkelt, eller hur.
/leluSv: Problem med datagrid
det är iaf löst sedan länge, kommer bara inte ihåg hur... :-( Sv: Problem med datagrid