Jag har följande kod: Du arbetar mot en DataReader. Ett Dataset hämtar alla poster och sparar dem medans en DataReader bar läser fram igenom dem en post i taget. Hej! Du kan ju i sådana fall först fylla comboboxen, stänga alla connections/readers och sedan loopa igenom comboboxens Item-collection för att fylla labeln. Det är bättre än att läsa två gånger från databasen.Hur "laddar man om" ett Dataset när det är "tömt&q
<code>
while(myReader.Read()) {
lblOutput.Text += (myReader["Namn"] + "<br>");
{
</code>
När myReader är utskriven så är den ju liksom "tömd". Kan jag på något sätt åter fylla på det med samma värden med någon fiffig metod eller går det att lösa på något annat sätt?Sv: Hur "laddar man om" ett Dataset när det är "tö
Om du berättar vad du vill göra och varför du måste läsa den två gånger så kanske vi kan hjälpa dig lösa det på bästa sätt.Sv: Hur "laddar man om" ett Dataset när det är "tö
Jo, jag håller på att experimentera i syfte att testa och lära mig lite (är nybörjare). Jag vill testa om det går att att ladda in alla namn i en dropdownlist och dessutom skriva ut samma namn i en lång "rad" på sidan (i en label) - som sagt bara för testa lite.
Det verkar ju som om datareadern "töms" när jag skriver ut den i dropdownlistan (?).
ÄR det kanske ett dataset jag ska använda i stället för datareader?Sv: Hur "laddar man om" ett Dataset när det är "tö
Alternatvit göra ungefär så här :
<code>
string s="";
while (!reader.GetNext())
{
s=reader.GetString(0);
comboBox1.Items.Add(s);
label1.Text+=s;
}
</code>