Hej. Är du säker på att du inte får några felmeddelanden? Din kod kommer ju käka upp alla meddelanden som genereras. En liten Messagebox.Show på din exception.ToString() skulle inte sitta fel... Börja med att kommentera bort felhanteringen: Hej igen... Heter både tabellen OCH kolumnen News? japp, inte jag som skapat databasen, måste tyvärr acceptera det =( Like I said:Update access DB i c#, jag får inte rätt på det
Jag håller på att försöka uppdatera en access databas men jag får banne mig inte rätt på det. Jag får inga felmeddelanden eller något, databasen uppdateras bara inte.
Koden ser ut såhär:
OleDbConnection accessCon = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" +Server.MapPath("bbildb1.mdb") +";Persist Security Info=False");
string sqlCommand = "UPDATE News SET News = 'test' WHERE id = 1";
OleDbCommand myCmd = new OleDbCommand(sqlCommand,accessCon);
myCmd.Connection.Open();
try
{
myCmd.ExecuteNonQuery();
}
catch (OleDbException)
{
}
finally
{
myCmd.Connection.Close();
}
Är tacksam för alla svar
MVH,
JoachimSv: Update access DB i c#, jag får inte rätt på det
/mickeSv: Update access DB i c#, jag får inte rätt på det
OleDbConnection accessCon = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" +Server.MapPath("bbildb1.mdb") +";Persist Security Info=False");
string sqlCommand = "UPDATE News SET News = 'test' WHERE id = 1";
OleDbCommand myCmd = new OleDbCommand(sqlCommand, accessCon);
// try
// {
myCmd.Connection.Open();
myCmd.ExecuteNonQuery();
// }
// catch (OleDbException)
// {
//
// }
// finally
// {
myCmd.Connection.Close();
// }
Sedan är min kvalifiserade gissning att du INTE har givit kontot <maskin>\ASPNET rättigheter till din Access databas, vilket är nödvändigt.
Sv: Update access DB i c#, jag får inte rätt på det
Känner mig lite blåst om inte tänkte på att min try / catch sats va tom...
men men..
Här kommer felet
Operation must use an updateable query.
Beror på att rättigheter saknas på filen eller?Sv: Update access DB i c#, jag får inte rätt på det
/mickeSv: Update access DB i c#, jag får inte rätt på det
Sv: Update access DB i c#, jag får inte rätt på det
"Sedan är min kvalifiserade gissning att du INTE har givit kontot <maskin>\ASPNET rättigheter till din Access databas, vilket är nödvändigt."