Denna kodsnutt tar mellan 10 - 15 sek att utföras, kan inte förstå vad som hindra. En bra början är att ta reda på vilken rad det är som tar tid, t.ex. kan du ju lägga till en Console.WriteLine mellan varje rad. Det vet jag redan, det är Behöver du verkligen alla dessa DoEvents? Visst kan DoEvents göra nytta ibland, men de kan göra skada också om man anropar den för ofta. Jag kan inte se varför den skulle behöva anropas tre gånger så tätt inpå varandra. Framförallt inte före och efter en OpenFileDialog... Nej du har rätt, jag har ersatt dem med Inte för att vara elak men om du behöver saker som Sleep() och DoEvents i den utsträckning som du verkar göra så har du nog gjort något grundläggande fel i din design. Du är inte elak Daniel, det är bara bra om du ifrågasätter min kod, då får jag ju tänka till för att lösa det på ett annat sätt. Om du gör en Sleep så sover ju den tråden så många millisekunder som du specificerat. Alltså har du 10 stycken Sleep(1000) så tar det 10 sekunder innan du har kört färdigt den koden och processorn kan fortsätta. Tack för detta, jag var på väg att undersöka just dessa möjligheter.Koden tar lång tid att köra...
<code>
if(checkBox1.Checked==true)
{
Application.DoEvents();
richTextBox1.Visible = false;
info.Visible = true;
info.Text = "Genom att klicka på knappen märkt installera, så påbörjas installationen";
info1.Visible = true;
info1.Text = "Vald installations mapp...";
Application.DoEvents();
buttonXP3.Enabled = false;
folderBrowserDialog2.ShowDialog();
Application.DoEvents();
info2.Visible = true;
info2.Text = folderBrowserDialog2.SelectedPath;
buttonXP2.Enabled = true;
}
</code>
Några ideer?Sv: Koden tar lång tid att köra...
/JohanSv: Koden tar lång tid att köra...
<code>
info2.Text = folderBrowserDialog2.SelectedPath;
</code>
Vad jag missade att berätta är att jag har ett antal ...
<code>
System.Threading.Thread.Sleep(300);
label12.Visible = true;
Application.DoEvents();
</code>
...i en annan class som körs innan folderBrowserDialog2.Sv: Koden tar lång tid att köra...
Sv: Koden tar lång tid att köra...
<code>
Form1.ActiveForm.Refresh();
</code>
Jag har också kommit på vad det är som fördröjer allt.
Jag försökte att vara lite "tuff" och har lagt till ett antal
<code>
System.Threading.Thread.Sleep(400);
</code>
Detta är till för att i viss ordning visa gömda labeler. Det fungerar bra, men på något sätt så gör det att det fördröjer kod även i andra classer.Sv: Koden tar lång tid att köra...
Jag har jobbat med .NET prof. i snart 3år och har ALDRIG behövt använda DoEvents i mina applikationer.
Kan du förklara varför du behöver denna typ av kod?Sv: Koden tar lång tid att köra...
Mina DoEvents har jag tagit bort och ersatt med Form1.ActiveForm.Refresh();
Så här ligger det till.
Jag gör ett speciellt installations-program till en kompis (igenteligen ett kopierings-program).
När Form1 laddas så kommer det en del text (ganska så mycket).
För att det skall bli mera lättläst, så har jag brytet ner texten i 7 strängar, och kör en sträng, lite sleep, Form1.ActiveForm.Refresh(); och sedan nästa sträng.
Det är möjligt att det går att fixa på ett annat sätt, men det fungerar ganska så bra. Sv: Koden tar lång tid att köra...
Sleep() skulle jag rekomendera dig att aldrig använda om du endast kör enkelttrådat, eftersom du då faktiskt låser programmet i så lång tid som tråden sover.
I ditt fal så finns det 2 vägar att gå. Skapa en ny tråd som hanterar just utskrivningen till formuläret och den tråden kan få sova (eftersom den faktiskt inte gör något annat), tänk dock på att denna tråd INTE får uppdatera UI:et alltså så får denna tråd inte ha kod som:
<code>
myLabel.Text = "Hej";
</code>
Den andra variantetn är att använda sig av ett Timer objekt, som då låter aktiveras varje 500 ms, och i detta event så skriver du ut den text som du vill. Detta kräver ju att du har dina texter i en array där du kan plocka ut rätt text vid varje event på timern.
- MSv: Koden tar lång tid att köra...