Om jag vill ha en if-sats med flera eller (or) så hadde jag för mig att man kunde skriva: Korrigering Hej Patrik. Prova att skriva ut fil.Extension.ToLower() så att du ser hur det ser ut och att du verkligen kollar efter rätt saker. Koden jag skrev ska vara en korrekt OR fråga. För övrigt är det ju lämpligare att ha en behållare med alla olika val och testa mot den istället. jag brukar fuska så jag skulle nog göra typ: Jag tror att han menar att du kan ju t.ex. använda Contains i en ArrayList. Exempel: Ojsan, missade visst det här. Det var så jag menade, ja. Tyvärr har jag för låga kunskaper i C# för att kunna uttala mig om exakt hur man gör. I Java och C++ finns en behållare som heter "set", vilken jag hade använt om jag skulle göra det i något om de språken. Roggan, ditt fusk gör ju att den även godkänner filer av typen .a, .as, .h, .ht, .d, .do, .f, .fl, .fle, .fler samt filer utan filändelse. Inte för att jag vet hur många av dessa filtyper finns, men kontrollen blir ju ganska gles... ok , gör såhär då så blir det inte ett problem:If-sats med flera or
<code>
if(fil.Extension.ToLower()=="htm"|=="html"|=="shtml"|=="asp")
</code>
... men det fungerade ju inte.
Hur gör man?Sv: If-sats med flera or
<code>
if( (fil.Extension.ToLower()=="htm") || (fil.Extension.ToLower()=="html") || (fil.Extension.ToLower()=="shtml") || (fil.Extension.ToLower()=="asp") )
</code>
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: If-sats med flera or
Det såg ju bra ut, men fungerade inte.
Vad jag ville ha är, om Extension är htm, html,shtml eller asp, någondera då skall filen läggas till.
Som det nu är, händer ingenting. Sv: If-sats med flera or
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: If-sats med flera or
Sv: If-sats med flera or
if (".asp,.htm,.doc,.flerp".IndexOf (fil.Extension.ToLower())!=-1)
{
}
//Roger
ArrayList extensions=new ArrayList();
extensions.AddRange(new String[]{".htm",".html",".asp"});
if(extensions.Contains(fil.Extension.ToLower()))
...
Exempel 2:
string[] extensions=new string[]{".htm",".html",".asp"};
if(((IList)extensions).Contains(fil.Extension.ToLower()))
...
Om den finns i C# så är den nog lämplig att använda.Sv: If-sats med flera or
if (".asp,.htm,.doc,.flerp,".IndexOf (fil.Extension.ToLower()+",")!=-1)
{
}
ok , kanske om det finns filer med typen ".asp,.htm" men det tror jag inte det gör
//Roger