Hur skickar jag en string ifrån en form till en annan? Bennie, Tack Andreas .Skicka en string ifrån en form till en annan.
Jag har gjort en public string nyttOrd som innehåller innehållet i markerad text ifrån en richtextbox. Detta ville jag ha till Form2 i en annan richtextbox.
Några förslag?Sv: Skicka en string ifrån en form till en annan.
Om du tar dig en funderare så är det inte alls svårt.. För att överhuvudtaget kunna dela information mellan formulären, vare sig det är enkel- eller dubbelriktadt utbyte, så måste minst ett av formulären känna till det ena (för enkelriktad kommunikation).
Nu säger du inte så mycket om din applikations design, men vi utgår ifrån att Form1 (ditt huvudfönster) ansvarar för att skapa och visa Form2. Detta innebär att Form1 kommer ha ett objekt som representerar Form2 ..
Nu sticker vi mellan med lite vett och kodettiket - det är OFTAST inte en bra idé att göra fält variabler public .. anledningen till detta är en hög text jag inte tänker tråka ut dig med i denna tråden. Kontentan (som du kommer se) så behöver inte din variabel vara public så från och med nu kommer vi utgå ifrån att den är private.
Om så nu ska Form1 skicka information till Form2 så den kan stoppa in text i din RichTextBox. Hur gör vi detta snyggast? Vi skulle kunna utöka konstruktorn i Form2 så den tar en sträng parameter som du sen stoppar in i din textbox, men detta skulle juh göra att du bara kan sätta texten en gång - när Form2 skapas.
Vad borde vi istället göra? Vad sägs om att lägga till en pulik metod på Form2 som tar emot en sträng som du sen sätter till RichTextBox.. något i stil med
public void SetText(string text)
{
this.myRichTextBox.Text = text;
}
Nu kan du anropa denna metoden på Form2 objektet hur många gånger du vill från Form1 .. hoppas detta ger dig lite tips på hur du bör/ska gå till väga.. behöver du mer kod så säg till
//Andreas
Sv: Skicka en string ifrån en form till en annan.
Jag har inte ord nog att tacka dig.
Har suttit i flera dagar för att hitta lösningen på internet.
Igen, många tack