Hej Ok, om jag fattar dig rätt så vill du ha ut varje unikt värde i en eller flera kolumner? Tack för inlägget ok, jag tror att jag missuppfattade dig lite... JoaB,Få ut data ur ett DataSet
Försöker göra en applikation med sju textboxar som representerar veckodagarna, jag laddar datasetet med "SELECT kalenderId, id, datum, note, backColor FROM Schema_kalender WHERE (id = 2)AND (datum BETWEEN '"+ dateFrom +"' AND '"+ dateTom +"')";
bara de dagar som man sparat en notering på, finns som en post i databasen.
Mitt problem är att det går inte att göra en enkel databinding till textboxarna(och då tar mina kunskaper slut).
Min ide är nåt i stilen med: ifall aktuellt datum finns i DataSetet visa då i respektive textbox.
Någon som har en lösning på detta???
Databas designen är troligen inte optimal, ser ut som följer:
kalenderID (primärnycklad räknare)
id (användar id, från en users tabell)
datum
note (de noteringar som görs i textboxarna)
backColor (textboxarnas bakgrundsfärg)
Har brottats med detta ett par sena kvällar,
MVH JockeSv: Få ut data ur ett DataSet
du kan då loopa igenom varje DataRow (om det inte är vääääldigt mycket data) sen kan du skapa t.ex. en hashtable för varje kolumn där du lägger in varje värde som både nyckel och värde (ev kan du ju ha frekvens som värde). När du är färdig kommer du ha en hashtable för som innehåller alla unika värden i kolumnen. Dessa kan du sedan loopa igenom genom att använda dig av GetEnumerator alternativt kan du ju plocka all nycklar med Keys... så har jag gjort iallafall och det funkar bra.Sv: Få ut data ur ett DataSet
Det är inte mycket data,
Jag hänger inte riktigt med i din förklaring( jag är typ nybörjare),
har sökt på ett antal .Net sidor efter kodexempel men inte hittat nån passande lösning,
Några förslag på kodexempel på MSDN eller på annat håll.
/JockeSv: Få ut data ur ett DataSet
du vill typ visa veckans händelser i några textboxar?
kolla här om det inte är vad du letar efter: http://msdn.microsoft.com/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemDataDataTableClassSelectTopic.asp?frame=true
Du kan ju få de raderna som matchar mot ditt kriterium, så du gör bara en sökning för varje dag som du har i ditt spann...Sv: Få ut data ur ett DataSet
Löste ditt problem sig eller behöver du mer hjälp? Om du är klar med detta problemet så markera inlägget som antingen <b>löst</b> (om du hittat en lösning - skriva gärna vad den var så andra kan ta del av både fråga och svar) eller <b>stängd</b> (om du inte hittat en lösning men problemet inte är aktuellt längre).
Om du inte löst problemet och vill ha mer hjälp så skriv ett inlägg som beskriver var du står idag med problemet (vad du har provat etc) så skall vi se om vi inte kan hitta en lösning.
//Andreas