gör en hemsida med asp.net och c# och jag undrar om någon vet hur man gör för att man bara ska komma åt en speciel sida när jag anropar den från koden ? :) du får nog utveckla lite mer. Räcker det inte med att du sätter nån typ av säkerhet på den sidan? Vad är det mer specifikt du vill åstadkomma? Tocker, Jag antar att du menar att sidan ska "känna av" att den körs inifrån utvecklingsmiljön, och inte i drift. Jag tror snarare att han vill göra att man kan inte surfa direkt till sidan utan man kan bara komma åt sidan om man använder en länk inne på webbsidan som pekar till sidan i fråga. Ett enkelt sätt är att i <b>Page_Load</b> kolla följandebara när man anropar sidan
Sv: bara när man anropar sidan
Sv: bara när man anropar sidan
Löste ditt problem sig eller behöver du mer hjälp? Om du är klar med detta problemet så markera inlägget som antingen <b>löst</b> (om du hittat en lösning - skriva gärna vad den var så andra kan ta del av både fråga och svar) eller <b>stängd</b> (om du inte hittat en lösning men problemet inte är aktuellt längre).
Om du inte löst problemet och vill ha mer hjälp så skriv ett inlägg som beskriver var du står idag med problemet (vad du har provat etc) så skall vi se om vi inte kan hitta en lösning.
//AndreasSv: bara när man anropar sidan
Jag vet inte hur man känner av detta via kod. En kringlösning skulle kunna vara att lägga en parameter i t.ex. web.config-filen, som anger att man kör i utvecklingsläge.
/PKSv: bara när man anropar sidan
[C3]
string referer = Request.Headers["Referer"];
if( referer == null || referer.IndexOf("http://www.minsida.se/") != 0)
Response.Redirect("WebForm1.aspx");
[VB.NET]
Dim referer As String = Request.Headers.Item("Referer")
If referer Is Nothing Then
Response.Redirect("WebForm1.aspx")
ElseIf Not (referer.IndexOf("http://www.minsida.se/") = 0) Then
Response.Redirect("WebForm1.aspx")
End If
där <b>WebForm1.aspx</b> är namnet på den sidan man skall komma till om man inte kommer till den genom att först ha varit någon annanstanns på samma webbsida först.
//Andreas