Jag har en fråga angående System.Drawing.Printing.PageSettings objekt. Du kan ju alltid göra ett försök med att sätta serialiserings-attributet på den variabel som PageSettings objektet ligger i. Kan gå om du har tur ;) Hej, Tackar ... funderade på att göra en wrapper själv men tänkte jag skulle fråga om det fanns en "lättare" lösning innan jag gav mig in på det ... =)Spara PageSettings till senare i C#
I min applikation så göra jag vi tillfällen utskrifter mha PrintDocument som finns med i .NET
Det jag nu skulle vilja göra är att spara ner dom inställningar som användaren själv bestämmer t.ex. marinaler osv. Dessa sparas i ett PageSettings objekt. Jag använder mig av en databas dit jag gärna skulle vilja spara undan informationen som ett serialiserat objekt eller lik istället för att spara varje egenskap var försig. Dessvärre så är inte PageSettings serializable...
Någon som vet hur man skall göra eller har nått bättre förslag på lösning???Sv: Spara PageSettings till senare i C#
Sv: Spara PageSettings till senare i C#
I ditt fall skulle jag nog skapa en wrapper entitet eller liknande. En egen klass innehållande settings för printern som jag sedan mappar om till PageSettings objektet. Det underlättar om serializeringen då jag kan sätta detta på min wrapper entitet. En annan lösning är ju att du bygger XML data (självdeffinerad) utifrån de attribut PageSettings har osch sparar ner denna XML i databasen. Sedan ladda in den och via någon egenbyggd hanterare skapa upp ett PageSettings object.
Det finns massa sätt hur du skulle kunna lösa detta. Frågan är bara vad har du för krav? hur flexibelt skall det vara? hur tror du att du skulle villja använda det i framtiden? Kanske kunden själv vill gå in i en configurationsfil och ändra dess parametrar? då kanske du istället skall spara ner en egen xml fil på disken som du läser in, där du enkelt och smidigt kan justera inställningarna via ex Notepad.
Mvh JohanSv: Spara PageSettings till senare i C#