Jag söker bra tutorials för C# som inte bara skriver ner koden utan att förklara den (som jag märker att många andra tutorials gör)? Du kanske borde satsa på att lära dig c# som språk vilket är ganska enkelt i ett konsoll-program innan du försöker sätta dig in i windows forms? Du säger ju själv att du kan ingenting i stort sett så...? :) Så konsoll är bra att börja med då? Mitt första program var iallafall ett windows program... fast Hello World räknas förstås inte. :P Ja, det är alltid bra att lära sig själva koden från grunden. Har man programmerat något annat tidigare så brukar det gå rätt snabbt. På så sätt får man en bra förståelse vad som händer i bakgrunden när man skapar sina Winforms i t.ex. Visual Studio. Att dyka rakt in leder oftast till att man gör saker som man inte förstår och när det blir minsta lilla fel så är man helt borta. Yes sir! :) Jag vill nog ändå hävda att det är lika bra att ge på sig Windows apps, eftersom 90 proc av utvecklare ändå hamnar i MS VS.NET klor, förr eller senare. Det handlar nog inte riktigt om man ska använda VS.NET eller inte utan att man ska lära sig programmeringsspråket från grunden. Det kan du göra i VS.NET också i code-view. Jag håller med föregående skribent. Jag brukar rekommendera folk att INTE använda VS.NET när de börjar programmera. Detta för att de får en "ful ovana" att peka och klicka, utan att egentligen förstå vad som händer. Ey guys,Bra tutorials för C#?
Jag är inte särskillt intereserad av konsoll program, jag vill göra program emd knappar och grejer. :)
Jag kan i stort sett ingenting inom C# än, det enda jag har gjort är ett "Hello World"-liknande program med 150 popuprutor. :)Sv: Bra tutorials för C#?
Sv: Bra tutorials för C#?
Bör jag börja med konsoll?Sv: Bra tutorials för C#?
Så, ja, du bör börja med konsoll.Sv: Bra tutorials för C#?
Att hitta en konsoll-tutorial var inte det minsta svårt, så där löstes det problemet också. :)Sv: Bra tutorials för C#?
Då VS.NET i sig är ett jäkla verktyg att sätta sig in i, är det lika bra att köra på med det. Har man sen nyfikenhet och intresse över, kan man börja forska i hur gen.motorn och dylikt är uppbyggda i .NET. De flesta är nog trots allt inte intresserade eller i behov av att veta.
Dessutom tillkommer ju den där trevliga egenskapen som VS.NET har att man inte får redigera ett program precis överallt. Varför en person som har lärt sig med text-baserade verktyg kan få en smärre chock när 50-70% av skriven kod helt sonika VS.NET slänger bort... illa, mycket illa.
Summasumarum, mitt tips, lär dig VS.NET från början, ruskigt bra verktyg, men med väldigt många egenheter som man bör se till att lära sig, snabbt.Sv: Bra tutorials för C#?
Om man däremot börjar med att lära sig VS.NET och drar in kontroller i design-view och låter VS göra jobbet så sätter man sig i en situation att man kanske får ihop lite småappar men om något inte fungerar så vet man inte varför.
VS.NET är ett bra verktyg och skall absolut användas men om man ska lära sig ett programmeringsspråk så gå igenom tutorials och skriv kod, använd inte dra och släpp förrän du kan åstadkomma samma resultat själv med kod.Sv: Bra tutorials för C#?
Dessutom, så ska vi inte glömma att VS.NET kostar pengar. Som student kan du få en studentlicens, men ett företag kan få betala många tusen! Om du då binder dig till VS.NET, finns det en risk att du inte kan skriva en endaste kod utan detta verktyg (eftersom du fått en massa "gratis", och inte brytt dig om att förstå vad som egentligen händer), och det är naturligtvis en nackdel för dig!
En grundläggande förståelse för språket är nog bra, innan man börjar använda avancerade verktyg.
Observera att jag inte på något sätt tycker att VS.NET är dåligt. Det är ett jättebra verktyg, och underlättar en programmerare i arbete. Men jag tycker att det kan vara bra att förstå _vad_ VS.NET gör för dig.
Hälsningar,
Kristofer Gäfvert
(Detta inlägg innehöll många av mina åsikter, och bör därför också beaktas därefter)Sv: Bra tutorials för C#?
missförstå mig inte, vi spelar alla i samma lag. Precis som Kristoffer säger, grundläggand förståelse är bra, skillnaden oss emellan är att jag hävdar att man ändå får den förståelsen även om man bara går på klicka och drag spåret.
Dessutom kan man ju inte komma undan det faktum att det som gjorde VB enormt utbrett var just det, Klicka och dra (RAD).
När man utvecklar småapps (vilket typ 90% gör) behöver man dessutom idag ingen direkt förståelse för optimering och prestanda förbättringar. Det skadar inte att ändå tänka på dessa bitar, men med dagens enormt kraftfulla datorer lär det krävas ett mastodont system för att man ska smälla i taket... Såvida man inte gör ett regelrätt programmeringsfel (oändlig lopp som käkar minne). Eller?